De volledig elektrisch aangedreven Mini is klaar om te worden uitgetest. De gelukkigen zijn 500 Amerikanen die de Mini E een jaar lang leasen en daarbij de ervaringen terugkoppelen aan de fabrikant. Zo willen Mini en moederbedrijf BMW kennis opdoen hoe ze de ultieme rij-ervaring kunnen combineren met efficiënt elektrisch rijden.

Want emissievrij rijden gaat bij Mini niet ten koste van de prestaties. De Mini E (van ‘elektrisch’) heeft maar 8,5 sec nodig om vanuit stilstand tot 100 km/u te rijden en heeft niet minder dan 204 pk en 220 Nm koppel beschikbaar. De topsnelheid van de voorwielaangedreven Mini E is begrensd op 152 km/u. Waar het CO2-loze rijden wel ten koste van gaat is de achterbank. Die heeft plaats moeten maken voor de lithium-ion accu’s die de 150 KW-elektromotor aandrijven.

Om de 1.465 kg zware E niet van nóg meer batterijen te hoeven voorzien, zijn energiesparende maatregelen getroffen. Zo worden de remcircuits door een elektrische pomp onder druk gezet en doen de elektrische stuurbekrachtiging en aircopomp alleen een beroep op de elektromotor als het echt nodig is. Daarnaast zorgt terugwinning van remenergie voor zoveel elektriciteit, dat de actieradius met 20 procent toeneemt (tot 200 km). Overigens levert de elektromotor zelf al zoveel motorrem dat het merk claimt dat het in 75 procent van de gevallen helemaal niet nodig is om het rempedaal in te trappen om snelheid te verminderen.

Zoals we van Mini mogen verwachten is de buitenkant niet vergeten. De te testen Mini E is herkenbaar aan de kleurencombinatie Dark Silver/Pure Silver. De auto heeft veel gele accenten. Zo prijkt op het dak een gele stekker in de vorm van de letter ‘E’. Het geel komt terug in het interieur. Daar heeft de toerenteller plaatsgemaakt voor een laadmeter. In groen laat deze zien hoeveel remenergie wordt teruggewonnen, en in rood hoeveel energie de bestuurder verbruikt.

De accu’s opladen kan in het stopcontact of via een Wallbox-snellader – die nog steeds 2,5 uur nodig heeft om de auto op voldoende niveau te brengen. In november maakt de Mini E haar werelddebuut op de Los Angeles Motor Show. Behalve de Amerikaanse real-life test volgt nog een haalbaarheidsstudie die zicht moet geven of er ook een Europese versie van de Mini E kan komen.