De Duitse ADAC brengt ieder jaar statistieken naar buiten van alle pechgevallen in Duitsland. Ford zakt volledig door het ijs met in vier klassen de meeste pechgevallen. De meeste kans op pech heb je met een Renault Megane van bouwjaar 2003.

De Duitse zusterorganisatie van de ANWB, ADAC, heeft nieuwe pechstatistieken naar buiten gebracht. In de lijst zijn auto’s met bouwjaar 2003 tot en met 2008 meegenomen. Veruit de meeste pechmeldingen – ruim veertig procent – worden veroorzaakt door elektrische storingen, gevolgd door problemen met de ontsteking. De slechtst scorende merken zijn Ford en Opel, BMW- en Mercedes-modellen staan het minst vaak langs de weg.

In de categorie compacte auto’s heb je de meeste kans op pech met een Ford Ka, Smart ForTwo of een Kia Picanto. Het betrouwbaarst zijn de Fiat Panda, Toyota Aygo en Audi A2. In het segment van de compacte middenklassers staan de Peugeot 307, Honda Civic en Ford Focus het vaakst langs de weg, de Mercedes A- en B-Klasse en de Audi A3 scoren het best.

De Ford Mondeo voert de lijst met pechgevallen in de middenklasse aan. Met name het nieuwe model zorgt voor veel storingen. Ook de Opel Vectra scoort slecht, gevolgd door de Renault Laguna. De Fransman draagt een last uit het verleden mee, auto’s van het bouwjaar 2003 en 2004 zijn zeer storingsgevoelig. De Mercedes C-Klasse vertoont de minste mankementen. In het segment van de MPV’s scoort de Ford S-Max de meeste pechgevallen, gevolgd door de Renault Kangoo en Opel Zafira. De meest bedrijfszekere MPV is de Citroën C4/Xsara Picasso.