Nissan FCV X-Trail

Nissan test op dit moment met een nieuwe generatie brandstofcel in de X-Trail. Deze is 25 procent kleiner en produceert veertig procent meer vermogen. Dankzij de toepassing van andere materialen is de nieuwe brandstofcel bovendien goedkoper.

Veel fabrikanten zijn op dit moment bezig met de ontwikkeling van een hybride of volledig elektrisch aangedreven voertuig. De beperkende factor is daarbij altijd het accupakket: duur, zwaar, slecht voor het milieu en het uithoudingsvermogen is beperkt. Nissan kijkt alvast een stap verder met de brandstofcel.

Het merk test op dit moment op de openbare weg, op het eiland Hokkaido bij Japan, met een X-Trail FCV. De ontwikkeling van de techniek gaat snel. De nieuwe generatie brandstofcel is een kwart kleiner en produceert veertig procent meer elektriciteit, nu 130 kW. Nissan heeft het gebruik van platina (voor de elektroden in de brandstofcel) zoveel mogelijk beperkt en de katalysator duurzamer gemaakt.

De brandstofcel zet een mengsel van waterstof, dat ligt opgeslagen in een tank, en zuurstof om in elektriciteit waarmee een elektromotor gevoed kan worden. Naast de efficiency van de brandstofcel speelt ook de opslag en verkrijgbaarheid van waterstof een belangrijke rol. Ook Honda is druk bezig met de techniek, het merk produceert sinds vorig jaar op kleine schaal de FCX Clarity voor de Amerikaanse en Japanse markt. Als alles volgens planning verloopt moet de eerste brandstofcelauto van Nissan in 2015 op de de markt komen.