Nissan

Innovation that excites

Nissan gaat voor uitdagingen. Onze auto's zijn gemaakt om u meer vertrouwen te geven, zodat u zich klaarvoelt om elk moment overal heen te rijden om iedere onverwachte uitdaging aan te gaan die zich kan voordoen. We weten heel sterk dat we meer willen doen en nog sterker wat we niet willen doen.

Lees meer

Autotests

Nissan Qashqai: het vervolg

Hoe geef je de succesvolle Nissan Qashqai een waardig vervolg? Het merk verbaasde in 2006 vriend en vijand door met de Qashqai als opvolger van de slaapverwekkende Almera te komen. Nu is het tijd voor de tweede generatie: zuiniger, schoner, ruimer - de bekende verbeteringen. Maar niet meer zo verfrissend als de eerste Qashqai. Is dat erg?

Lees meer Meer Nissan autotests

Fotoreportages

De vernieuwde Nissan Juke

De prijzen van de subtiel gefacelifte Nissan Juke zijn bekendgemaakt. Het instapmodel is 1.500 euro goedkoper dan dat van de 'oude' Juke. Beeldmateriaal toont de nieuwe Juke en enkele individualiseringsopties.

Lees meer Meer Nissan fotoreportages

Video's

Nissan Concept 2020 Vision Gran Turismo

Nissan onthult de virtuele race-auto Concept 2020 Vision Gran Turismo, nadat het merk vorige week al een mysterieuze teaser vrijgaf. Het mysterie is nu dus opgelost, het gaat om een virtuele raceauto voor de game Gran Turismo 6.

Lees meer Meer Nissan video's

Nissan QualityLine

Alle Nissan QualityLine occasions hebben een volledige reconditioning ondergaan en verkeren bij aflevering in optimale conditie. De QualityLine zekerheden in het kort:

  • 12 maanden garantie
  • auto gekeurd op 88 punten
  • gecontroleerde kilometerstand (NAP)
  • 1 maand/1.500 km-omruilgarantie
  • behoud garantie bij verhuizing
  • Nissan Card (mobiliteitshulp)

Vraag uw Nissan dealer naar de exacte voorwaarden.

Wilt u een gebruikte auto kopen?
Overweeg dan een occasion met merkgarantie. Bijvoorbeeld een Nissan Qualityline auto.

Over Nissan

Nissan gaat voor uitdagingen. Onze auto's zijn gemaakt om u meer vertrouwen te geven, zodat u zich klaarvoelt om elk moment overal heen te rijden om iedere onverwachte uitdaging aan te gaan die zich kan voordoen. We weten heel sterk dat we meer willen doen en nog sterker wat we niet willen doen. 

We willen niet ophouden onszelf uit te dagen de kwaliteit te verbeteren. We willen niet ophouden onze auto's uit te dagen extreme omstandigheden te trotseren. We willen niet ophouden de wetten van de waarschijnlijkheid te tarten om veiligheid te creëren. Zodra we uw idee van uitmuntendheid bereikt hebben beginnen we opnieuw. We verhogen de temperatuur, voeren de druk op en kijken hoeveel meer we aankunnen. 

Datsun

De geschiedenis van het Japanse automerk Nissan kan niet worden verteld zonder te beginnen bij het vroegere merk Datsun. Kwaishinisha Motorcar Works produceerde sinds 1914 de DAT-auto. Deze was vernoemd naar de beginletters van de achternamen van de drie bedrijfspartners Kenjiro Den, Rokuro Aoyama en Meitaro Takeuchi.

In 1931 brachten zij een kleiner autootje uit, wat ze de ‘zoon van DAT’ oftewel ‘Datson’ noemden. Om de negatieve betekenis van het Japanse woord ‘son’ (verlies) te vermijden, werd het later Datsun. In 1934 veranderde de naam van het bedrijf in de Nissan Motor Company (NMC). Vooralsnog behield de NMC voor personenauto’s de sterke merknaam Datsun. Alleen in de Verenigde Staten verschenen topmodellen onder de merknaam Nissan.
Nissan

In 1983 werden wereldwijd alle auto’s van de NMC omgedoopt tot Nissan. Heden verkoopt Nissan onder eigen naam bedrijfs- en personenauto’s, inclusief een ruim assortiment Four-Wheel Drives (4WD’s of 4×4’s). Daarnaast is de NMC ook eigenaar van het premiummerk Infiniti, dat sinds 2008 verkrijgbaar is in Europa.

Overigens bouwde Nissan al vanaf de jaren dertig van de twintigste eeuw auto’s voor het Britse merk Austin, waaronder de bekende Austin 7. Al snel begon the NMC eigen auto’s van de Austin modellen af te leiden. De Datsun 1000 bijvoorbeeld, baseerde Nissan op de Austin A50. In de jaren zestig begon Nissan eigen modellen te ontwerpen, maar het maakte nog steeds gebruik van de motoren uit de Austin A- en B-familieauto’s.

Nissan Patrol

Toen het bedrijf in 1934 de naam Nissan verkreeg, werden jaarlijks al zo’n 20.000 auto’s, bussen en vrachtwagens gefabriceerd. Door het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog in het Stille Zuidzeegebied kwam de productie stil te liggen. Wel werden tijdens de oorlog militaire voertuigen gemaakt.
Hierbij deed Nissan kennis op die het gebruikte bij de ontwikkeling van de Nissan Patrol (1951). Deze zescilinder terreinwagen met 85 pk presteerde, qua laadvermogen en kracht, beter dan de Amerikaanse Willis Jeep.

Een moderne versie van de Patrol is nog altijd in productie. De auto met het twintig jaar oude Y60-/Y61-platform blijft geliefd onder VN-agentschappen en militaire eenheden in Aziatische en Midden-Oosten landen. Langzaamaan verandert het karakter van de Patrol naar dat van een luxe-SUV, die niet langer in Europa verkrijgbaar zal zijn.

Nissan Sunny

De eerste succesvolle personenwagen van Nissan was de Datsun Bluebird. De compacte auto verscheen vanaf 1957 in bijna vijftien series onder verschillende namen. In Europa werd hij tussen 1986 en 1990 uitgebracht als Nissan Auster, later Stanza. In 1989 werd hij vervangen door de Nissan Primera.

Heel populair werd de Nissan Sunny (1986), die al in 1966 als Datsun 1000 was uitgebracht. In 1973, midden in de oliecrisis, belandde deze auto uit het C-segment op de eerste plaats in de brandstofbesparingstests van het Amerikaanse Environmental Protection Agency. De auto werd vervolgens immens populair in de Verenigde Staten. In de jaren ’90 werd hij opgevolgd door de Almera.

Van 4WD naar cross-over

Tegenwoordig biedt Nissan verschillende 4WD’s aan in Nederland. De X-Trail combineert off-road kwaliteiten met de luxe van een riante personenauto.

De Pathfinder (voorheen Terrano) is Nissan’s middenklasse-SUV. Dan is er nog de pick-up Nissan Navara.
Steeds vaker roert Nissan zich op de markt van compacte cross-overs. Niet onverdienstelijk: de Nissan Qashqai was in 2010 de populairste occasion op de Nederlandse markt. Er is tegenwoordig ook een zevenpersoonsuitvoering met extra zitrij, de Qashqai+2. De Nissan Juke is juist een compacte cross-over.

Als stadsauto’s heeft Nissan de Note (in feite een mini-MPV), Micra en Pixo in de aanbieding. Het instapmodel Micra is geliefd om z’n zuinigheid en beenruimte. De vierde generatie (2010) is een zogenaamde ‘world car’, bestemd voor alle continenten. De auto wordt nu in 160 landen verkocht en in vier fabrieken geproduceerd.

De hatchback Nissan Leaf is de eerste normaal uitziende en ruime elektrische auto die op de markt verschijnt. Mede hierom werd de auto verkozen tot Auto van het Jaar 2011. Nissan heeft grote plannen op het gebied van elektrische mobiliteit. Het toont regelmatig conceptcars die de mogelijkheden voor toekomstige modellen laten zien. Een voorbeeld is de New Mobility Concept, een tweepersoons voertuig met het uiterlijk tussen een auto en scooter in.

Nissan brengt twee sportauto’s op de markt, de 370Z (ook als roadster) en de GT-R. De Nissan 370Z is feitelijk een doorontwikkeling van de 240Z, die in 1969 op de markt verscheen.

Skyline GT-R

Sinds eind jaren zestig houdt Nissan zich bezig met autosport. In 1984 richtte het Nismo (Nissan Motorsport) op, waarin zowel race- als productiedivisies zijn vertegenwoordigd. Met name de Skyline GT-R (vanaf 1988) werd ontwikkeld voor autoraces én als studiemodel voor productieauto’s. De Nissan Evolution-serie en de R32 Nissan Skyline GT-R sportcoupé zijn er bijvoorbeeld uit voortgekomen.

In 1989 debuteerde de GT-R in Groep A van de Japanese Touring Car Championship. De raceauto was tijdens de eerste vijf seizoen onverslaanbaar, met 29 zeges uit 29 races. In 1991 debuteerde de R32 GT-R in de 24-uursrace op de Nürburgring in de N-klasse, en ging meteen met de overwinning aan de haal. In hetzelfde jaar werd ook de 24-uurs- race op het Spa-Francorchamps circuit voor Groep A en N1 gewonnen.

Met behulp van de motor RB26DETT (‘Motor van het Jaar 1995, 1996, 1997’) domineerden de Skylines vijftig keer achter elkaar op de eerste, tweede en derde plaats van het belangrijkste Japanse racetoernooi, de JGTC-kampioenschappen (nu: Super GT-series).
Vandaag de dag worden de 4WD-wereldrecords in alle categorieën nog steeds bezet door de Skyline. Voorbeelden zijn de 4WD-topsnelheid van 387 kilometer per uur, en de dragacceleratie van nul naar driehonderd kilometer per uur in 7,5 seconden. Nissan neemt alleen nog deel aan de Super GT.

Tuning

Nismo ontwerpt en fabriceert diverse auto tuning kits. Voor de meeste Nissans, Infiniti’s en zelfs nog Datsuns zijn spullen verkrijgbaar zoals aerodynamische kits, lichtmetalen velgen, en onderdelen om de wielophanging of de motorprestatie te verbeteren.
De huidige Z-tune is in feite de Skyline GT-R R34 V-Spec. Na vijf generaties is de 350Z opgevolgd door de 370Z (2009). Voor deze sportcoupé cq roadster komt een revolutionair handgeschakelde zesbak beschikbaar. Bij terugschakelen past deze het toerental aan aan de ingeschakelde versnelling. Hierdoor beschikt de bestuurder altijd over genoeg vermogen en trekkracht. Nissan levert ook een productieversie van de supercar GT-R. De nieuwe Europese GT-R voor 2008/2009 was in een mum van tijd uitverkocht.

Renault

In de negentiger jaren kwam de NMC in financiële problemen. In 1999 werd het Franse autoconcern Renault hoofdaandeelhouder en daarmee de-facto eigenaar. De Renault-Nissan Alliantie werd de op drie na grootste automobielgroep, met een jaarlijkse output van bijna vijf miljoen voertuigen en een gezamenlijk personeelsbestand van 265.000 werknemers.

De nieuw benoemde bestuursvoorzitter Carlos Ghosn kwam met een ‘wederopbouwplan’. In 2002 verbaasde hij iedereen door aan te kondigen dat de doelstellingen reeds gehaald waren, een jaar eerder dan volgens schema. Met de uitvoering van het volgende driejarenplan werd het bedrijf één van de meest winstgevende autofabrikanten ter wereld. De Nissan Groep behaalde in 2006 zeventig miljoen euro aan inkomsten, waarvan 3,1 miljoen netto.

Noord-Amerika is Nissan’s grootste markt. In 2006 – het jaar dat Nissan z’n honderd miljoenste exemplaar produceerde – werden ruim een miljoen auto’s op het continent afgezet. Ook in Frankrijk werden 700.000 Nissans verkocht, bijna net zo veel als in Japan. Aan deze triomf kwam een eind in 2009. Vanwege de economische crisis en het eerste verlies in 9 jaar zag het concern zich genoodzaakt het personeelsbestand wereldwijd te verminderen met 10 procent en de productie met 20 procent.

Samenwerkingen

Daarnaast zocht het samenwerking met andere autobouwers. In 2011 namen het Duitse concern Daimler (bekend van onder meer Mercedes-Benz) en Renault-Nissan elk een klein aandeel in elkaars bedrijven, als start van een vergaande coöperatie. Zij zullen gezamenlijk platforms en modellen ontwikkelen. Ook gaan ze gebruik maken van elkaars motoren en versnellingsbakken.
Sinds 2001 werkt Nissan ook samen met Suzuki. Uitruil van automodellen en -onderdelen moet de twee Japanse bedrijven beter weren tegen concurrenten. Suzuki krijgt bijvoorbeeld automatische versnellingsbakken van Nissan. Op zijn beurt levert Suzuki aan Nissan een compacte stadsauto, de Nissan Pixo, die is afgeleid van de populaire Suzuki Alto.

Marktleider in EV’s

In 2006 lanceerde Nissan zijn nieuwste beleidsplan, het Nissan Green Program 2010. Het programma promoot de milieufilosofie van Nissan: symbiose van mensen, voertuigen en natuur. Met de ontwikkeling van de X-Trail FCV waterstofauto bijvoorbeeld, wil het bedrijf doorbraken bereiken in de duurzaamheid van componenten en het opslaan van waterstof. Al in het boekjaar 2007/2008 bereikte Nissan ruimschoots de doelstelling van een miljoen verkochte auto’s met CVT, traploze automatische transmissie.

Daarnaast ontwikkelt Nissan in samenwerking met zusterbedrijf Renault elektrische auto’s. De twee willen marktleider worden in massa-geproduceerde, elektrische voertuigen (EV’s). Als eerste is de Nissan Leaf hatckback op de markt verschenen. Aanvullend assisteert de Renault-Nissan alliantie overheden met het uitrollen van een infrastructuur voor elektrisch rijden. Met het bedrijf Better Place introduceert het concern bijvoorbeeld wisselstations voor accupakketten.

De milieu-activiteiten strekken zich uit tot voorbij de autoproductie. Ook service-, verkoop- en andere afdelingen moeten milieuvriendelijker worden.