Toyota FCHV-advanced

Toyota wil al in 2015 een hybrideauto op de markt brengen, waarbij de benzinetank vervangen is door een brandstofcel. Nu al wordt proefgereden met deze waterstof-hybride, zodat over vijf jaar de productie-exemplaren in de showroom kunnen staan.

Autokopen.nl maakte al diverse keren melding van de ontwikkeling en praktijkproeven van de Fuel Cell Hybrid Vehicle (FCHV). Inmiddels is meer bekend over het meest gevorderde model, de FCHV-advanced die gebaseerd is op de Toyota Highlander. Praktijktesten van twee onafhankelijke meetinstituten in de Verenigde Staten stellen vast dat de FCHV-advanced op een tank waterstof circa 700 km kan rijden. Het gemeten verbruik is gemiddeld 1 op 29 ofwel 3,4 l waterstof per 100 km.

De praktijkproeven met de honderd FCHV’s moet leiden tot verbetering van deze nieuwe technologie. Maar Toyota wil ook een duidelijk statement neerzetten ‘dat brandstofcelauto’s aansprekende resultaten kunnen neerzetten, betrouwbaar zijn en in het dagelijks gebruik niet onder doen voor conventionele auto’s’.

Net als een elektrische auto stoot een waterstofauto geen schadelijke stoffen uit; er komt alleen waterdamp uit de uitlaat. Maar de brandstofcel-auto heeft het voordeel van een grote actieradius. Hij is dus niet alleen geschikt voor stadsritjes maar ook voor lange afstanden op de snelweg. Daarnaast is de technologie geschikt voor grote auto’s zoals pick-ups en bestelwagens.

Voorlopig gaat Toyota door met het introduceren van nieuwe benzinehybrides. In 2012 start de levering van plug-in hybrides (die aan een gewoon stopcontact kunnen worden geladen) en van elektrische auto’s.