Het was een kwestie van tijd maar nu is het zover: Ford lepelt de compacte driecilinder turbomotor uit de Focus in de C-Max en Grand C-Max.

De Engine of the Year vindt zijn weg naar de Ford C-Max en Grand C-Max. De 1.0 driecilinder Ecoboost is er met 100 en 125 pk, de sterkste komt beschikbaar voor de Grand C-Max en de 100 pk-versie is voorbehouden aan de vijfszits C-Max.

De turbomotor met directe inspuiting verbruikt in de C-Max 5,1 l/100 km (1 op 19,6) en stoot 117 g/km CO2 uit. Voor de Grand C-Max geeft Ford de volgende cijfers op: 1 op 19,2 en 119 g/km CO2. De lage CO2-uitstoot is goed voor 20 procent bijtelling.

Wanneer de C-Max-modellen met de compacte motor op de markt komen is nog niet bekend, maar we zitten in op komend najaar. Prijzen zijn nog niet bekend maar reken op een vanafprijs van zo’n 24.000 euro, voor de C-Max met 100 pk sterke variant.