‘Der neue Golf’ is een feit. Een beetje sportiever, een beetje scherper getekend en vooral flink wat kilo’s lichter maar bovenal een echte Golf. Maak kennis met de zevende generatie.

Een nieuwe Golf is altijd een bijzonder moment. Als Europa’s best verkopende auto compleet wordt vernieuwd dan mag je daar uitgebreid bij stil staan. Vandaag is het zover: de zevende generatie Golf stelt zich voor aan de wereld. En hij is - in tegenstelling tot de Golf VI bij zijn introductie - compleet nieuw.

‘Das Auto’ is lager en langer dan z’n voorganger, wat ‘m iets andere ontwerpverhoudingen geeft. De nieuwe Golf oogt wat sportiever, heeft wat minder afgeronde hoeken maar oogt boven alles nog steeds als een echte Golf - vooral dankzij de langgerekte daklijn en de boemerangvormige C-stijl. Langer betekent ook: meer interieurruimte. De hatchback is 5,6 centimeter gegroeid maar de wielbasis is zelfs met 5,9 centimeter toegenomen. De inhoud van de bagageruimte is nu 380 liter, 30 meer dan bij het huidige model.

Gewichtsbesparing was een belangrijk thema bij de ontwikkeling van de zevende generatie Golf. Het resultaat is een reductie van zo’n 100 kilogram, die vooral is bereikt door de motoren, carrosseriestructuur en de wielophanging lichter te maken.

Vier motoren

Bij de verkoopstart staan er vier motoren in de prijslijst en allemaal zijn ze tegen een bijtellingstarief van 20 procent te leasen. Instapper is de 1.2 TSI met 85 pk en een CO2-uitstoot van 113 g/km. De nieuwe 1.4 TSI met cilinderuitschakeling – die onlangs debuteerde in de Polo – heeft 140 pk, voldoet nu al aan de Euro6-uitlaatgasnorm en heeft een brandstofverbruik van 1 op 26,3. Twee diesels completeren het aanbod, de 1.6 TDI met 105 pk en de 2.0 TDI met 150 pk kennen we uit andere Volkswagens maar zijn wel schoner en zuiniger geworden. De belangrijkste versie volgt later: de Bluemotion met een CO2-uitstoot van 85 g/km, goed voor 14 procent bijtelling.

Qua veiligheid legt Volkswagen de lat weer wat hoger in het segment. Nieuw in deze klasse is Multi Collision Brake, een systeem dat de auto afremt na een botsing, om ‘doorschieten’ te voorkomen. De Golf is altijd standaard uitgerust met een XDS elektronisch sperdifferentieel, wat de grip en wegligging ten goede komt. Ook nieuw is Progression Steering, waarmee de overbrengingsverhoudingen van de besturing automatisch worden aangepast aan de omstandigheden.

In het interieur lijken de veranderingen op het eerste oog niet zo groot maar ook hier is alles nieuw. De Golf is standaard uitgerust met een touchscreen, dat afhankelijk van de gekozen opties en uitvoering 5 inch, 5,8 inch of 8 inch groot is. Er zijn als vanouds drie uitvoeringen: Trendline, Comfortline en Highline.

De nieuwe Golf staat op 3 november in de showroom. De orderboeken openen op 1 oktober en dan worden ook de prijzen bekend gemaakt. Wil je de nieuwe Golf al eerder zien dan moet je eind deze maand afreizen naar de autosalon in Parijs, waar de hatchback zijn publieksdebuut maakt.