14 procent bijtelling voor een Porsche? Het klinkt onwerkelijk maar de nieuwe Panamera S E-Hybrid maakt het mogelijk. En dat met een vermogen van maar liefst 416 pk.

De vernieuwde Porsche Panamera komt als S E-Hybrid op de markt. Hij heeft een V6-motor en een elektromotor aan boord, die volgens het parellel-principe aan elkaar gekoppeld zijn. Samen leveren ze 416 pk, op alleen elektriciteit staat er 70 kW (95 pk) ter beschikking. De elektrische actieradius is 18 tot 36 kilometer.

De Panamera S E-Hybrid stoot slechts 71 g/km uit en verbruikt op papier 3,1 l/100 km benzine (1 op 32,2). Deze indrukwekkende cijfers zijn in ons land goed voor 14 procent bijtelling. Porsche noemt dat uniek in dit segment en dat is het ook, maar Fisker biedt met de Karma een soortgelijk concept aan met 0 procent bijtelling.

De prestaties zijn met 416 pk vermogen Porsche-waardig. Van 0 naar 100 km/u duurt 5,5 seconden en pas bij 270 km/u houdt ‘ie het voor gezien. Het opladen van de lithium-ion accu's via een normaal stopcontact duurt 4 uur, met krachtstroom 2,5 uur. Met een smartphone-app van Porsche kun je de laadstatus in de gaten houden en het interieur op afstand voorverwarmen of -koelen.

De Panamera S E-Hybrid staat tegelijk met de rest van het vernieuwde Panamera-gamma in de showroom, in juli. De prijs bedraagt 123.200 euro.