Volgend jaar staan twee hot hatches uit de Volkswagen-stal op stapel, de Seat Leon Cupra en de Golf R. Beide modellen gaan een stapje verder dan de vorige generaties, onder meer dankzij minimaal 25 pk aan extra vermogen.

Zowel de nieuw te introduceren Leon Cupra als Golf R zullen dankzij het MQB-platform waarop ze gebouwd een lichter gewicht krijgen dan hun voorgangers. Daarnaast worden de snelle uitvoeringen beide voorzien van minimaal 25 pk extra, zo blijkt uit diverse media. 

Zo wist het Britse tijdschrift Autocar van een Seat-technicus los te peuteren dat de 2.0 TFSI-turbomotor in de aanstaande Leon Cupra 'minimaal 261 pk' zal voortbrengen. Ter vergelijking: nu is dat 236 pk. Ontwerpchef van Seat, Alejandro Mesonero, zegt: "De nieuwe Cupra biedt al meer dan de huidige Cupra R." Dat lijkt ook de bedoeling te zijn: in plaats van een snelle Cupra en nog snellere Cupra R (hierbij afgebeeld) moet slechts een model terugkomen. 

Die wordt overigens in twee of drie varianten uitgebracht: een driedeurs, vijfdeurs en eventueel een Wagon. Daarmee gaat Seat concurreren met hot hatches als de Opel Astra GTC en Renault Mégane RS maar ook met een snelle stationcar als de Ford Focus ST Wagon. Om het gebrek aan vierwielaandrijving te compenseren krijgt de nieuwe Cupra geen electronisch maar een mechanisch 'limited-slip' differentieel. De Seat Leon Cupra wordt eind 2013 of begin 2014 onthuld. De richtprijs ligt in de orde van de (minder sterke) Golf GTI, zeg maar zo'n 35.000 euro. 

Volkswagen Golf R 2010

Ruim 300 pk voor de Golf R?

Ook de nieuwe Volkswagen Golf R - verwacht op de autoshow in Frankfurt dit najaar - krijgt minimaal 285 pk, maar het totale vermogen 'zou zelfs met een drie kunnen beginnen'. Dat zegt een VW-insider tegen het Engelse blad Auto Express. Daarmee staat de Golf R ineens tegenover - of zelfs boven - de Audi S3. De huidige Golf R (afbeelding) heeft maximaal 265 pk te bieden. 

De krachtigste Golf wordt eveneens voorzien van een tweeliter motor met turbo, maar deze drijft alle vier de wielen aan. Het elektronische limited-slip differentieel uit de GTI is daarmee toe te passen, evenals het elektronische stabiliteitssysteem. Dat zal bij de Golf R wel uitschakelbaar zijn, om op het circuit voluit te kunnen gaan. Nu al is bekend dat de twee uitlaten verdubbeld worden tot vier. Maar het mooiste vooruitzicht is wel dat de prijs omlaag gaat, zodat de nieuwe Golf R vanaf ongeveer 35.000 euro leverbaar wordt.