De Opel Monza Concept is niet zomaar een studiemodelletje met een afgestofte modelnaam. Het is ‘de Opel van de toekomst’.

De Monza Concept is het grote nieuws van Opel op de aanstaande IAA in Frankfurt. Hoewel de naam van het studiemodel anders doet vermoeden blikt de Monza vooruit naar wat komen gaat. Deze conceptcar laat zien wat we van Opel kunnen verwachten in de toekomst. De belangrijkste steekwoorden zijn daarbij efficiency en connectiviteit.

Het ontwerp heeft volgens Opel een ‘lichtvoetige uitstraling’ en borduurt voort op de designlijn die door de Insignia is ingezet 5 jaar geleden. Op de coupélijn na verwijst niets naar de oude Monza, die Opel in het persbericht zelfs een ‘legendarische auto’ noemt. Bijzonder is de enorme vleugeldeur, die niet alleen voor een ruime toegang tot het interieur zorgt maar ook voor een ‘opgeruimde’ carrosserie zonder verstorende naden.

Ondanks de wagenhoogte van slechts 1,31 meter biedt de Monza ‘net zo veel ruimte als een middenklasser’ en heeft ‘ie een bagageruimte van 500 liter. Het dashboard kent geen aparte displays en beeldschermen maar een doorlopend projectievlak dat geheel naar eigen smaak kan worden ingedeeld dankzij 18 led-projectoren. De bestuurder staat in contact met ‘de hele wereld’. Dat kan handig zijn, als je bijvoorbeeld de geplande route deelt dan wordt instant carpooling heel eenvoudig. Ook lifters kunnen zich online aanmelden.

De Monza Concept wordt aangedreven door een elektromotor. De techniek komt grotendeels uit de Ampera. De Monza maakt echter geen gebruik van een 1.4 benzinemotor als range extender, maar de nieuwe 1.0 SIDI turbomotor die voor de gelegenheid op aardgas werkt.