Volkswagen stelt de nieuwe Golf GTD voor. Die heeft meer vermogen, is sneller en schoner. Dat laatste zorgt ervoor dat de snelste Golf-diesel profiteert van 20 procent bijtelling.

Volkswagen geeft de Golf GTD een vervolg. Het nieuwe model debuteert op de autosalon van Genève in maart en heeft een 184 pk sterke 2.0 TDI-motor. Het koppel bedraagt 380 Nm en is beschikbaar tussen 1.750 en 3.250 tpm.

De prestaties zijn dankzij het hogere vermogen en lagere gewicht fors verbeterd. Had de vorige GTD nog 8,1 seconden nodig om van 0 naar 100 km/u te accelereren, de nieuwe doet dit sprintje in 7,5 seconden. De topsnelheid is 230 km/u. Standaard levert Volkswagen de auto met een handgeschakelde zesbak maar als je niet van schakelen houdt dan biedt de zeventraps DSG-automaat op de optielijst uitkomst.

De CO2-uitstoot is fors omlaag gegaan, met wel 30 g/km. De nieuwe Golf GTD stoot 109 g/km uit, goed voor 20 procent bijtelling. Het brandstofverbruik zou uitkomen op slechts 4,2 l/100 km (1 op 23,8), al is die waarde natuurlijk theoretisch.

De GTD is uiterlijk subtiel maar doeltreffend aangepast. Je herkent de snelste diesel-Golf aan zijn gespierde bumpers, grille met honingraatstructuur, opnieuw ingedeelde koplampen en achterlichten en sideskirts. Ook in het interieur zijn sportieve accenten te vinden.