Het is geen studiemodel meer. De Volkswagen XL1 gaat écht in productie en is de meest aerodynamische productie-auto ooit. Met een brandstofverbruik van op 1 op 111,1 - en nee, dat is geen typefout.

Volkswagen neemt de XL1 mee naar de autosalon van Genève begin maart. Niet als studiemodel maar als productiemodel. De XL1 ziet er niet alleen bijzonder uit, de techniek is dat ook. Met als resultaat: een brandstofverbruik van 1 op 111,1 en een CO2-uitstoot van 21 g/km.

De XL1 heeft een tweecilinder dieselmotor met 48 pk en een elektromotor die 27 pk voortbrengt. De plug-in hybride aandrijflijn bestaat verder uit een zeventraps DSG-automaat. Hoewel de XL1 eruit ziet als een snelle auto, zijn de prestaties vooral gericht op maximale efficiency. De topsnelheid van 160 km/u en de acceleratietijd van 12,7 seconden voor de standaardsprint (0 tot 100 km/u) bevestigen dat.

Volkswagen XL1

Volkswagen zegt dat de XL1 de meest aerodynamische productie-auto ooit gebouwd is. De Cw-waarde van 0,189 is te danken aan de gestroomlijnde vorm van de koets. Let bijvoorbeeld op de afgeknotte achterkant en afgedekte achterwielen. De XL1 is net zo breed en lang als een Polo maar met z’n 115 centimeter hoogte 13 centimeter lager dan een Porsche Boxster.

De XL1 biedt plaats aan twee personen, die gewoon naast elkaar plaatsnemen - dat in tegenstelling tot de L1 conceptcar, waarin de passagier achter de bestuurder zit. Het gewicht van XL1 is slechts 795 kilogram.

Wanneer de XL1 daadwerkelijk te koop is en tegen welke prijs is nog niet bekend, maar Volkswagen wil met deze auto vooral een statement neerzetten en gaat de plug-in hybride dan ook niet op grote schaal produceren.