Ford heeft voor het tweede jaar op rij de prijs International Engine of the Year gewonnen. De driecilinder Ecoboost-motor uit onder andere de B-Max en Focus ging met de titel aan de haal.
Ford scoort opnieuw hoge ogen met zijn driecilinder turbomotor. Vorig jaar won Ford de verkiezing Engine of the Year al met deze krachtbron en dit jaar gaat het merk opnieuw met de prijs aan de haal. De Ecoboost-motor mag zich daarom nu ook International Engine of the Year 2013 noemen. Tweede is de 1.4 TSI-motor van Volkswagen geworden en de laagste trede op het podium is voor de 2.0 twinturbomotor van BMW.
Naast de ‘hoofdprijs’ zijn er enkele aparte categorieën. Fiat mag met de bokaal ‘Best Green Engine’ naar huis. De 0,9 TwinAir CNG die op aardgas loopt is volgens de 87 koppige jury de beste ‘schone’ motor. Beste nieuwkomer is de Volkswagen 1.4 TSI ACT met uitschakelbare cilinders. Best Performance Engine is de prijs die de 6.3 V12 van Ferrari kreeg toebedeeld. De beste motor per klasse - volgens de jury - vind je hieronder in de tabel.
Categorie | Winnaar | Model (voorbeeld) |
Algemeen | Ford 999 cc Ecoboost | Ford Focus |
Green | Fiat 0.9 TwinAir CNG | Fiat Panda |
New | Volkswagen 1.4 TSI ACT | Volkswagen Golf |
Performance | Ferrari 6.3 V12 | Ferrari F12berlinetta |
Tot 1,0 liter | Ford 999 cc Ecoboost | Ford Focus |
1,0 tot 1,4 liter | Volkswagen 1.4 TSI | Volkswagen Golf |
1,4 tot 1,8 liter | BMW-PSA 1.6 Turbo | Peugeot 508 |
1,8 tot 2,0 liter | BMW 2,0 Twinpower | BMW 3 Serie |
2,0 tot 2,5 liter | Audi 2.5 TFSI | Audi TT RS |
2,5 tot 3,0 liter | Porsche 2.7 boxer | Porsche Boxster |
3,0 tot 4,0 liter | McLaren 3.8 biturbo V8 | McLaren MP4 12C |
Boven 4,0 liter | Ferrari 6.3 V12 | Ferrari F12berlinetta |