Renault stelt het podium op de autosalon van Genève bijna geheel ter beschikking aan de nieuwe Captur. We mogen het geen Clio-afgeleide noemen maar dat is het natuurlijk wel.

“De Captur is geen Clio-variant.” De woordvoerster van Renault benadrukt nog maar eens dat de Captur groter is dan de Clio. “Hij valt tussen de Clio en Mégane in.” We mogen nog niet in de auto zitten maar weten toch een plekje te veroveren in de Captur. Een nogal opgewonden Fransman weet niet hoe snel hij erbij moet zijn om de journalisten weer uit de auto te sturen en de deuren dicht te gooien. Maar toch hebben we een eerste indruk: hij ziet er van binnen uit als een Clio en is inderdaad een stuk ruimer dan die auto. Om precies te zijn: de auto is 7 centimeter langer dan de Clio.

De ‘introductiekleur’ zoals Renault dat zo mooi noemt is oranje. Nog leuker is dat je deze kleur kunt combineren met een wit of zwart dak, dat je dan weer kunt voorzien van printjes. De mogelijkheden zijn eindeloos, op de Renault-stand staan dan ook verschillende kleurenopties uitgestald. De Captur ziet er hip uit in al die kleurtjes. Dat is ook de bedoeling, want uiteraard is de Captur gemaakt voor hippe mensen. Hij staat in mei in de showroom, we hebben nog geen informatie over de prijzen weten los peuteren.

De tweede primeur van Renault is de gefacelifte Scénic, die met z’n nieuwe neus weer in lijn loopt met de rest van het assortiment. De XMOD – met cross-over-achtige ‘look’ – is een stoere aanvulling op het gamma.