De S-Max Concept is de belangrijkste primeur van Ford op de IAA in Frankfurt. Het ontwerp, maar ook bijzondere features zoals een hartslagmeter, is zo goed als klaar voor productie.

In Frankfurt maken we kennis met een vergevorderd voorstadium van de nieuwe S-Max. De nieuwe S-Max is ‘in samenspraak met klanten ontwikkeld’, zoals dat zo mooi heet. De woordvoerder van Ford vertelt ons dat die klanten hebben aangegeven dat ze voor een volgend model wel enkele verbeteringen willen maar vooral een voortzetting van het huidige concept: veel (MPV-)ruimte in combinatie met een dynamisch design en dito rij-eigenschappen. Het design is dan ook een doorontwikkeling, met scherpere lijnen waardoor de auto optisch lager lijkt. Dat is hij niet, want anders zou er teveel ruimte verloren gaan.  

Een bijzondere feature op het conceptmodel is de hartslagmeter, die via sensoren in de stoel de hartslag van de bestuurder meet en de gegevens indien nodig kan doorsturen naar een specialist. Deze techniek is geen toekomstmuziek maar gaat daadwerkelijk toegepast worden op de nieuwe S-Max.

De S-Max Concept is ‘zeer serieus’ en komt in de eerste helft van 2015 op de markt. Het productiemodel zal volgend jaar geïntroduceerd worden. Hij krijgt in ieder geval de beschikking over de nieuwe 1.5 Ecoboost-motor, die een vermogen van 180 pk kan leveren.

Vignale

Naast de S-Max schittert op de Ford-stand de Mondeo Vignale Concept. Ook voor deze auto staat 2015 als introductiejaar ingepland maar er is nogal wat voorbereiding nodig om het concept in Nederland uit te rollen. Vignale is namelijk ‘een beleving’, zoals de woordvoerder dat zo mooi zegt. Het is de bedoeling dat je bij Ford straks een luxe Vignale Mondeo koopt voor het geld waarvoor je bij BMW of Audi in een middelmatig uitgeruste 3 Serie of A4 stapt.

En bij die Ford krijg je dan ook nog een heel pakket diensten, van een persoonlijk contactpersoon tot vip-kaartjes voor exclusieve evenementen. Wat het Vignale-pakket precies gaat inhouden is nog niet bekend, maar je kunt ook denken aan luxe als 'valet parking' bij het vliegveld. Ook andere vragen, bijvoorbeeld wat het kost en of de diensten overdraagbaar zijn bij verkoop van de auto, blijven nog even onbeantwoord.