Tesla Model S

Snelweg A270 zal gebruikt worden als 'real-life laboratorium' voor zelfrijdende auto's in de testfase. Dat zijn betrokken partijen overeengekomen. Aan de immer groeiende lijst van fabrikanten die autonoom rijdende auto's ontwikkelen kan Tesla worden toegevoegd.

Prototypes van zelfrijdende auto's die het gesloten testcircuit voorbij zijn kunnen in de toekomst de snelweg A270 tussen Eindhoven en Helmond gebruiken. Dat is overeengekomen door partijen als de Rijksdienst voor het Wegverkeer, TNO en de gemeentes Eindhoven en Helmond. Zij werken de komende tijd aan voorwaarden waaronder het testen verantwoord kan plaatsvinden. Zo mogen andere weggebruikers en omwonenden geen hinder ondervinden van het proefrijden.

De snelweg A270 die Eindhoven en Helmond verbindt is 3,3 km lang en wordt vaker gebruikt als laboratorium voor wegoplossingen. De weg ligt bovendien dichtbij de AutomotiveCampusNL. Tijdens de viering van het 10-jarig bestaan van deze campus werd het nieuws bekendgemaakt.

Ruud van Heugten, gedeputeerde van de provincie Brabant zei daarbij: "De snelle technologische ontwikkeling van de zelfrijdende auto biedt grote voordelen voor de verkeersveiligheid, doordat menselijke fouten gereduceerd en op den duur zelfs uitgeschakeld worden. Ondertussen kan de reiziger tijdens het rijden andere zaken doen." Momenteel werken de RDW, TNO en de Technische Universiteiten Delft en Eindhoven aan de toelating van zelfrijdende auto's in Nederland. Zo onderzoeken ze de benodigde regelgeving.

De zelfrijdende auto biedt grote voordelen voor de verkeersveiligheid

Tesla

Het Amerikaanse automerk Tesla, dat een assemblagefabriek en distributiecentrum in Tilburg heeft, werkt ook aan een zelfrijdende auto. Deze moet in 2016 klaar voor de verkoop zijn. Dat heeft directeur Elon Musk bevestigd aan de krant Financial Times. Het gaat om een auto met een 'automatische piloot', die circa 90 procent van het werk zelf kan verrichten. "Ik vind het een brug te ver om volledig autonome auto's te maken", aldus Musk. "Het is ontzettend moeilijk om de laatste paar procent voor elkaar te krijgen." 

Naast merken als Volvo, Lexus, Nissan, Audi en Mercedes-Benz wordt ook door internetconcern Google druk geëxperimenteerd met een autonoom rijdende auto. Volgens de Financial Times heeft Google echter grote moeite om partners te vinden die een auto om de technologie willen bouwen. Hoewel de Google car al vele kilometers probleemloos heeft afgelegd in het Californische verkeer vrezen fabrikanten een ongeluk - en vooral de vraag wie dan aansprakelijk wordt gesteld.