Volkswagen XL1

Volkswagen werkt aan een nieuwe versie van de superzuinige XL1 hybride. Met meer vermogen en meer zitplaatsen zou de ‘XL2’ net zo zuinig moeten zijn als XL1.

Volkswagen werkt volgens het Britse tijdschrift Autocar aan een nieuwe versie van de XL1. Deze moet net zo zuinig zijn als de eerste versie, maar voegt extra vermogen en extra zitplaatsen toe. Met de vierzitter wil Volkswagen een alternatief aanbieden voor de futuristische waterstofauto’s van Honda en Toyota, die in de komende jaren naar Europa komen.

De XL1 is Volkswagens technologische uithangbord. De ‘XL2’ zal veel van de techniek van zijn tweezitsbroertje overnemen. Wel is de vierzitter zwaarder, het gewicht zal uitkomen op zo’n 950 kilogram – ten opzichte van 795 kg voor de XL1. Dat komt door de toevoeging van twee extra zitplaatsen, achterdeuren en de bredere carrosserie. Ook is de accu zwaarder, die moet ervoor zorgen dat de auto meer elektrische kilometers kan rijden. Daardoor moet de superefficiënte vierzitter het brandstofverbruik van de XL1 1, van 1 op 111,1, kunnen evenaren.

De vierzitter krijgt net als de Opel Meriva achterdeuren die in tegenovergestelde richting openen. Wanneer de auto op de markt komt is nog niet bekend, waarschijnlijk pas in 2016 - mocht Autocar het bij het juiste eind hebben.