Toyota Yaris Hybrid

Stichting Brandstofverlies sleept Toyota voor de rechter. Het merk geeft volgens de stichting te rooskleurige verbruikscijfers op. Toyota houdt zich echter 'gewoon' aan de Europese regels.

Stichting Brandstofverlies daagt Toyota voor de rechter. Volgens de stichting geeft Toyota een brandstofverbruik op dat te veel afwijkt van het praktijkverbruik. Omdat alle merken het verbruik van auto's volgens dezelfde Europese richtlijnen meten is deze rechtszaak interessant voor alle autofabrikanten. 

De stichting onderzocht 158 auto’s, die een gemiddelde praktijkafwijking van 31,7 procent lieten zien. Dat komt bij een benzineauto neer op 528 euro extra benzinekosten per jaar, bij 15.000 kilometer. Voor dieselmodellen die 30.000 km per jaar rijden bedragen de extra kosten 865 euro.

Dat de gebruikte meetmethode verouderd is en niet representatief is al jaren bekend. Overheden en de autobranche werken op dit moment samen aan een nieuwe methode die een meer realistisch verbruik moet weergeven. Dat juist Toyota zich nu voor de rechter moet verantwoorden heeft te maken met het feit dat dit merk de grootste autofabrikant ter wereld is.

Initiatiefnemer Ferdy Roet vocht al eerder met succes de Staatsloterij aan voor misleiding: "Met Stichting Loterijverlies dacht iedereen dat wij het toch niet van de Staatsloterij zouden winnen, maar dat is dus mooi anders gebleken. Nu dagen we Toyota voor de rechter vanwege misleiding. Het aantal deelnemers aan deze collectieve actie zou wel eens groter kunnen zijn dan die voor Loterijverlies", aldus Roet.