Huidige en nieuwe regeleenheid

Toyota denkt hybrides over een paar jaar 10 procent zuiniger te kunnen maken dankzij een nieuwe halfgeleider in de regeleenheid van de auto. Volgend jaar starten de praktijktesten met het nieuwe onderdeel.

Toyota wil zijn hybridemodellen zuiniger maken met een nieuwe halfgeleider. Deze is onderdeel van de regeleenheid in de auto, die de energiestroom van de accu naar de motor regelt. Hierbij gaat veel energie verloren, de regeleenheid is verantwoordelijk voor een kwart het totale energieverlies van het elektrische gedeelte van de aandrijflijn. De nieuwe halfgeleider moet het energieverlies beperken.  

Door de elektronische halfgeleider te maken van siliciumcarbide kan het totale brandstofverbruik met 10 procent dalen. De halfgeleider laat daarnaast veel minder energieverloren gaan bij het in- en uitschakelen. Een ander voordeel is dat de bobine en condensator, die ook onderdeel zijn van de regelunit, kunnen afslanken tot 20 procent van de huidige grootte.

Toyota start binnen een jaar met tests op de openbare weg. Als die succesvol zijn dan kan Toyota de nieuwe regeleenheid binnen een paar jaar toepassen in hybride modellen.