Op de autosalon van Parijs maken we kennis met de nieuwe Renault Espace. De auto is elk opzicht anders dan zijn voorganger én heeft de leukste nieuwe gadget van de show.

Het is even dringen bij de nieuwe Renault Espace. Hoewel Renault genoeg exemplaren heeft opgesteld op de stand, zijn de in groten getale toegestroomde Franse journalisten maar met moeite weg te slaan van de auto's. Niet zo vreemd, een van de iconen van de Franse auto-industrie heeft een totale metamorfose ondergaan. “Het busje is niet meer”, vat de woordvoerster van het merk de transformatie kort samen.

We beginnen met het statische feitje dat Renault vandaag in Parijs bekend heeft gemaakt. De nieuwe Espace is met 4,85 meter net zo lang als de uitgaande Grand Espace. Er komt dus maar een uitvoering, die dan wel weer met vijf of zeven zitplaatsen is te verkrijgen. Volgens de PR-dame van Renault is de nieuwe Espace net zo ruim als de ‘oude vertrouwde’ Espace, maar die bewering wagen we te betwijfelen. De hoofd- en beenruimte zijn waarschijnlijk iets minder, maar dat is nu eenmaal de prijs die je moet betalen voor de fraaie cross-over koets. De leukste gadget heeft wel met de zitplaatsen te maken. In de kofferbak zit een knop waarmee je in een keer alle stoelen omlaag klapt. Die gaan niet tegelijk, maar één voor één schuiven de hoofdsteunen in en vallen de stoelen omlaag. Dat ziet er niet alleen grappig uit, het is ook heel erg handig. Letterlijk met een druk op de knop creëer je zo een vlakke laadvloer met een inhoud van 2.000 liter.

Het dashboard is erg mooi, met een futuristische klokkenwinkel en een groot beeldscherm dat naadloos overloopt in de middentunnel.

Renault heeft ook de leverbare motoren bekend gemaakt, ze hebben allemaal een cilinderinhoud van 1,6 liter. Twee daarvan zijn diesels, met 130 en 160 pk. Die laatste heeft een dubbele turbo en is speciaal voor de Espace ontwikkeld. Motor nummer drie is een 200 pk sterke 1.6 turbo benzinemotor. Belangrijk om te vermelden is dat de nieuwe Espace 250 kilogram lichter is, iets dat samen met de efficiëntere motoren zal zorgen voor een lagere CO2-uitstoot en daarmee een lagere prijs.

Eolab

Je zou het bijna vergeten door al het geweld van de Espace, maar Renault presenteert ook de ultrazuinige Eolab Concept in Parijs, die staat in een hoekje opgesteld en lijkt door alles en iedereen vergeten. Gelukkig hebben we de foto’s nog…