Ford presenteert officieel de nieuwe generatie S-Max. De MPV is op alle vlakken verbeterd: praktisch gebruik, comfort, veiligheid en ook de techniek onder de motorkap. Een korte kennismaking. 

De geheel nieuwe Ford S-Max wordt leverbaar met vijf of zeven stoelen. De zetels zijn dun om de passagiers erachter meer beenruimte te bieden. De MPV biedt 32 verschillende manieren om de zitplaatsen en bagageruimte in te delen. Dankzij Easy Fold kunnen de twee achterste zitrijen met een druk op de knop neergeklapt worden. Er is ook Easy Entry, ook dat werkt zo eenvoudig maar dan om toegang tot de derde zitrij te bieden. De achterklep kan handsfree bediend worden. In de auto zelf zijn meer opbergmogelijkheden dan voorheen.

Ford heeft van alles uit de kast gehaald om de S-Max comfortabeler te maken. Van geluiddemping tot verwarm- en koelbare stoelen met massagefunctie, er is aan gedacht. Ook zijn er meer ondersteuningssystemen voor de bestuurder dan voorheen. Zo biedt de nieuwe S-Max vier parkeerassistentie-systemen.

(Weggewerkte) radars en ultrasonische apparatuur assisteren zestien beschikbare technieken. Voorbeelden zijn adaptief grootlicht met anti-verblinding, Pre-Collision Assist (botspreventie) en Front Split View, een camera waarmee onoverzichtelijke verkeerssituaties op het scherm duidelijk worden. Ook handig: Intelligent Speed Assist, een snelheidsbegrenzer waarmee je boetes kunt voorkomen.

Onder de motorkap

Als de tweede generatie Ford S-Max volgend jaar in Europa arriveert wordt de MPV leverbaar met onder meer de 160 pk sterke 1.5 EcoBoost-motor. Een 2,0 liter EcoBoost (240 pk) wordt standaard gekoppeld aan een automaat. Ook verschijnt een assortiment aan TDCI-dieselmotoren. Ford voorspelt dat deze circa 7 procent minder CO2 uitstoten dan de diesels in de huidige S-Max. Verwacht onder meer 2.0-diesels met 120, 150 en 180 pk aan vermogen. 

Ford S-Max 2015

Voor het eerst voorziet de S-Max in Adaptive Front Steering. Bij lage snelheden maakt het de wagen wendbaar, bij hoge snelheden reageert 'ie nauwkeuriger op de input van de bestuurder. Als optie zal Intelligent All-Wheel Drive verkrijgbaar zijn. 

Het design van de nieuwe generatie S-Max is geen verrassing meer, dat toonden we al eerder deze week. Nu hebben we scherpere foto's die duidelijker laten zien wat Ford heeft aangepast. Zo is de voorste dakstijl verder naar achteren geplaatst en is de daklijn verlaagd. Binnen zorgt het glazen panoramadak - over de volledige cabinelengte - voor een zee van licht. Het dashboard en de middenconsole zijn afgewerkt met alumnium accenten. De publiekspremière van de Ford S-Max is op 2 oktober aanstaande, op de autosalon van Parijs.