Kia Optima T-Hybrid

Een benzinehybride hadden ze al bij Kia, nu komt het merk met een dieselhybride. De techniek bevindt zich nog in de conceptfase, maar de Optima T-Hybrid is een werkend prototype.

Kia brengt de Optima T-Hybrid mee naar de autosalon van Parijs, die op donderdag van start gaat. In deze ogenschijnlijk normale Optima schuilt dieselhybridetechniek. De aandrijflijn is anders dan we kennen van de Optima Hybrid, die een benzinemotor heeft.

Kia noemt de T-Hybrid een ‘mild hybrid’, wat betekent dat de (11 kW sterke) elektromotor een bijrol speelt naast de 1.7 CRDi dieselmotor met 170 pk. De Optima Hybrid-T kan over kleine afstanden en op lage snelheden elektrisch rijden maar het accupakket is klein. Kia gebruikt lead carbon-accu’s, die in tegenstelling tot lithium-ion accu’s geen actieve koeling nodig hebben.

Ook nieuw is de elektrische turbo, die als optie toegevoegd kan worden aan de dieselhybride. Kia zegt dat uit tests is gebleken dat met deze relatief betaalbare dieselhybridetechniek een brandstofbesparing van 15 tot 20 procent is te halen. Dat betekent een verbruik van zo'n 4,2 l/100 km (1 op 23,8) en een CO2-uitstoot van 99 g/km. De techniek bevindt zich nog in de testfase, het merk wil de milde hybridetechniek verder ontwikkelen en toepassen in productiemodellen.