Daar is ‘ie dan: de nieuwe Kia Optima. Met moderne turbomotoren, de nieuwste multimediasnufjes en een vernieuwd design is de Optima weer helemaal bij de tijd.

Waarom teveel veranderen aan iets dat goed is? Hoewel het design van de Kia Optima helemaal nieuw is, blijft hij direct herkenbaar als Optima. Op de foto’s zie je de Amerikaanse versie, omdat het nieuwe model op de autoshow van New York is onthuld. Later dit jaar verwachten we de Europese versie - die op details zal afwijken - voor het eerst te kunnen laten zien.

Het interieur heeft een hoogwaardigere uitstraling gekregen, met ‘metallic accenten’. Iets wat de vernieuwde kwaliteit moet onderstrepen is de beschikbaarheid van exclusief nappaleder. Omdat de wielbasis (1 centimeter) en de breedte (2,5 centimeter) zijn toegenomen, hebben inzittenden meer ruimte. Vooral de beenruimte achterin en de schouderruimte zijn erop vooruitgegaan. Ook de kofferbak is groter, maar we hebben nog geen cijfers.

De nieuwe Optima is op infotainmentgebied helemaal bij de tijd dankzij de integratie van Apple CarPlay en Android Auto. Dat laatste systeem is direct bij de verkoopstart later dit jaar beschikbaar en voorziet in verregaande integratie van Android-telefoons (onder andere HTC, Samsung en Sony), mits deze voorzien zijn van de nieuwste versie van het besturingssysteem (Lollipop). De bediening van de multimediafuncties in de nieuwe Optima gaat via een 8 inch aanraakscherm of knoppen op het stuur.

Kia kondigt moderne turbomotoren aan voor de nieuwe Optima. In Europa krijgen we waarschijnlijk de 1.6 turbo met 180 pk, de 2.0 turbo met 250 pk en een 1,7 liter dieselmotor. Een zeventraps DCT-automaat is optioneel. Het onderstel is verbeterd, waardoor de nieuwe Optima niet alleen een betere wegligging heeft, maar ook comfortabel is geworden. De structuur van de auto is lichter en stijver en de besturing biedt meer respons.

Begin volgend jaar krijgt de sedan gezelschap van een Wagon. Voor het noemen van prijzen is het nog te vroeg.