Vlak voordat de autosalon van Genève zijn poorten opent geeft Ford ons een kijkje in zijn sportieve keuken. We mochten alvast proeven van de Focus RS en de nieuwe GT.

Ford gaat in Genève op de sportieve toer. In de eerste plaats is er de wereldprimeur Focus RS, maar de grote aandachttrekker is de nieuwe GT. Die laatste is voor het eerst in Europa te zien en wij mochten alvast een kijkje nemen voordat de twee auto's de komende dagen schitteren op de beursvloer van de autosalon in Genève.

De Focus RS heeft als belangrijkste kenmerk vierwielaandrijving. Een ontwikkelaar van de auto geeft bij de presentatie aan dat het een moeilijke beslissing is geweest om de RS niet meer alleen voorwielaandrijving te geven. De toevoeging van twee extra aangedreven wielen was noodzakelijk, want de auto móest een betere 'handling' hebben dan het oude model. De woordvoerder van het merk voegt toe: "Er is gewoon nog meer entertainment. Deze RS heeft een driftmode, waardoor je dik overstuurd de bocht door kan. Met welke andere hot hatch kan dat?" Ford belooft tijdens presentatie zelfs dat onderstuur – dus het wegglijden van de voorwielen in een bocht – volledig wordt geëlimineerd door het speciale 4WD-systeem.

De RS heeft een driftmode, waardoor je dik overstuurd de bocht door kan

Definitieve prestatiecijfers geeft Ford nog niet vrij, omdat er op dit moment nog wat finetuning plaatsvindt. De productie van de auto start ook pas eind dit jaar, dus het merk heeft nog even de tijd om de puntjes op de i te zetten.

Ford GT

Nóg langer wachten moeten we op de nieuwe GT. Die komt met een beetje geluk eind 2016 op de markt. Het is in alles een bijzondere auto, met een spectaculair uiterlijk dat bijna ongewijzigd in productie gaat. De GT is door een klein team binnen Ford in het grootste geheim ontwikkeld, zelfs binnen Ford waren veel medewerkers niet op de hoogte van het project. Daarom was de verrassing op de autoshow van Detroit eerder dit jaar groot. Nu is de auto dus voor het eerst op Europees grondgebied te zien.

Bijzonder is dat de hoge bazen van het merk groen licht hebben gegeven aan het project. Een engineer vertelt: "Deze auto is goed voor het merk Ford en daarnaast kunnen we gewoon geld verdienen met dit product."