De benzinemotor in de nieuwe Prius is een doorontwikkelde versie van de huidige 1.8. Dat en meer technische details van de Prius zijn nu door Toyota bekend gemaakt.

‘De meest efficiënte brandstofmotor ter wereld’. Meer wilde Toyota niet kwijt over de benzinemotor in de nieuwe Prius, bij de onthulling van het model vorige maand. Het blijkt nu om een vernieuwde versie van de bestaande 1,8 liter benzinemotor te gaan, zo maken we op uit de technische informatie die Toyota nu vrijgeeft.

De vernieuwde motor heeft een rendement van 40 procent. Dat wil zeggen dat 40 procent van de energie in de brandstof wordt omgezet in beweging. Normaal gesproken ligt dit zo rond de 25 tot 30 procent. Om meer efficiëntie te bereiken heeft het merk vele aanpassingen gedaan aan de motor. Je moet dan denken aan een verbeterd uitlaatgasrecirculatietraject, een efficiëntere verbranding, een geoptimaliseerde luchtinlaatstroom en een met 20 procent verminderde frictie van draaiende delen, zuigers en de oliepomp. Verder helpt een actieve grille (die automatisch opent en sluit) mee aan een verbeterde warmtehuishouding. Deze en andere aanpassingen zorgen ervoor dat de motor niet alleen efficiënter werkt, maar ook kleiner is, betere prestaties levert en minder weegt.

18 procent zuiniger

De hele aandrijflijn is 18 procent zuiniger, de motor zelf verbruikt 10 procent minder brandstof dan voorheen. Verbruikscijfers geeft Toyota nog niet vrij, maar op basis van de genoemde percentages komen we uit op een theoretisch verbruik van 3,2 l/100 km (1 op 31,2). Nieuwe, lichtere componenten dragen bij aan het verbeterde hybridesysteem. De accu’s zijn kleiner, waardoor ze geplaatst kunnen worden onder de achterbank. Dat zorgt voor een betere gewichtsverdeling en meer kofferruimte.

De nieuwe Prius accelereert volgens Toyota soepeler en sneller, dankzij een directere gaspedaalrespons bij lage toeren. Aan de remmen, die vrijgekomen energie ‘opvangen’, heeft Toyota ook gesleuteld. Zo is de pedaaldruk natuurlijker dan voorheen. Het nieuwe model moet ook beter sturen en rijden dan de uitgaande Prius. Dat is te danken aan de met 60 procent verbeterde stijfheid, de nieuwe wielophanging en het lagere zwaartepunt.

De nieuwe Prius komt in het eerste kwartaal van 2016 op de markt. De prijzen zijn nog niet bekend.