De kogel is door de kerk: de AutoRai keert definitief niet meer terug. Auto-importeurs investeren liever in internet als verkoopkanaal. Het verdwijnen van de autoshow is het einde van een tijdperk.

In april 2015 werd voor het laatst de AutoRai georganiseerd. Met bijna 300.000 bezoekers kun je het een succesvolle beurs noemen, toch keert de AutoRai definitief niet terug. Dat heeft de voorzitter van de Rai Vereniging (en van de Tentoonstellingscommissie), Steven van Eijck, meegedeeld op BNR Nieuwsradio.

Vorig jaar deelde Rai Vereniging al mee dat er in 2017 geen autoshow in Amsterdam zou plaatsvinden. Sindsdien zijn tevergeefse pogingen ondernomen om het evenement nieuw leven in te blazen. Er zijn echter onvoldoende auto-importeurs die nog mee willen doen. Zij besteden hun marketingbudgetten liever aan internet dan aan een beurs. Marketingexperts zien evenmin heil in een autobeurs als aanvullend distributiekanaal.

Van Eijck vertelt op BNR: "Met lede ogen heb ik gezien dat auto-importeurs niet meer geloven dat dit in de toekomst houdbaar is. Men kiest toch voor internet. Je ziet ook dat er minder behoefte is aan showrooms, dat dealernetwerken aan het krimpen zijn." De voorzitter vindt het zelf 'ook doodzonde' maar 'de realiteit is: de importeurs zijn hier de baas en die moet ik volgen."

AutoRai

Einde van een tijdperk

Het verdwijnen van de AutoRai is het einde van een tijdperk. Sinds het begin van de 20e eeuw hebben zeker vijf generaties autoliefhebbers en -kopers de tweejaarlijkse beurs van de Vereniging Rijwiel & Automobiel Industrie bezocht om er de nieuwste modellen te bewonderen en te beslissen welke auto als volgende aangeschaft zou worden. Voor vele bezoekers was het ook gewoon een leuk dagje uit. 

Het hoogtepunt van de autoshow, die ook wel de Amsterdam International Motor Show genoemd werd, lag van de jaren '70, 80 en 90. In 1983 bezochten meer dan 550.000 mensen de beurs. Op de AutoRai zagen enkele bekende modellen het levenslicht, zoals de eerste Land Rover (1948) en de Pontiac Firebird (1967).