Volkswagen Budd-e Concept

Volkswagen slaat een nieuwe weg in na het dieselschandaal. Tot 2025 wil het bedrijf meer dan dertig volledig elektrische modellen op de markt brengen. Dat gaat ten koste van andere modellen, want Volkswagen gaat ook modellen schrappen.

Volkswagen zet de komende 9 jaar in op duurzame mobiliteit. Dat blijkt uit het ‘Together – Strategy 2025’-plan dat de autofabrikant vandaag heeft gepresenteerd. Hoofdmoot van het plan: meer dan dertig elektrische auto’s op de markt brengen, verspreid over de diverse Volkswagen-merken. Volgens CEO Matthias Muller is de nieuwe strategie ‘het grootste veranderingsproces ooit’ bij Volkswagen.

Volkswagen moet ‘meer gefocust, efficiënter, klantgerichter en duurzamer’ worden. Dat betekent dat het merk de komende tijd zal inzetten op de ontwikkeling van autonome auto’s, digitalisering en batterijtechniek. De Volkswagen Groep moet op die manier marktleider in duurzame mobiliteit worden. In 2025 wil het bedrijf dat 20 tot 25 procent van alle verkochte auto’s volledig elektrisch is.

‘Meer gefocust’ betekent ook dat Volkswagen dingen niet meer zal doen. Het model-portfolio omvat nu maar liefst 340 verschillende varianten, dat aantal wordt flink teruggebracht door de diverse merken duidelijker te positioneren. Daarbij wordt de focus gelegd op groeiende en winstgevende segmenten.

De specifieke uitrol per merk wordt later dit jaar bekend gemaakt. Volkswagen heeft de merken Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Seat en Skoda. Daarnaast bezit het bedrijf ook nog twee vrachtautomerken en motorfietsfabrikant Ducati. Het is niet ondenkbaar dat er merken worden afgestoten.