Met deze elektrische auto’s lease je nog tot 5 jaar voordelig
Het is weer bijna zover: op 1 januari 2022 gaat de bijtelling op leaseauto’s omhoog, van 12 naar 16 procent. Onderstaande modellen zijn op voorraad leverbaar; bestel er nog dit jaar een en je profiteert tot 60 maanden van het voordelige 12 procent bijtellingstarief.
Zoals elk jaar wijzigt de regering ook per 2022 de bijtellingsregels voor auto’s van de zaak. Daarom zul je als zakelijk rijder duurder uit zijn als je volgend jaar een leasecontract aangaat voor een elektrische auto. Je kunt dit voorkomen, door nog in 2021 een leasecontract af te sluiten voor een nieuwe elektrische auto uit voorraad en het kenteken uiterlijk 31 december aanstaande te registreren.
Je betaalt dan over de komende 60 maanden slechts 12 procent bijtelling over de fiscale waarde van de elektrische auto. Ter vergelijking: wacht je tot 1 januari 2022, dan bedraagt de fiscale bijtelling 60 maanden lang 16 procent over de fiscale waarde.
Bovendien geldt het lage bijtellingstarief in 2021 voor auto’s met een waarde tot en met 40.000 euro. Vanaf volgend jaar is dat slechts 35.000 euro. Daarboven betaal je het reguliere bijtellingstarief van 22 procent. Bestel je nog vóór het eind van 2021een voorraadmodel dan heb je dus een grotere modelkeuze.
Jaar | Bijtelling EV * | Drempelwaarde ** | Bijtelling restant |
---|---|---|---|
2021 | 12 procent | 40.000 euro | 22 procent |
2022 | 16 procent | 35.000 euro | 22 procent |
* Elektrisch Voertuig (hier: personenauto)
** Deel van de fiscale waarde waarvoor het lage bijtellingstarief geldt
De gunstige 2021-bijtelling – 12 procent over de eerste 40.000 euro – geldt trouwens eveneens als je een jonge (elektrische) occasion gaat rijden voor de zaak. De bijtelling hoort namelijk bij de auto, niet bij de leaserijder of eigenaar. Afhankelijk van de maand waarin de leaseauto het afgelopen jaar is geregistreerd, kun je deze nog 48 tot 60 maanden rijden tegen het lage bijtellingstarief.
Wij hebben zeven elektrische modellen voor je uitgezocht die nu bij de dealer uit voorraad verkrijgbaar zijn. Kies een model onder de drempelwaarde en je benut de voordelige bijtelling over de volledige fiscale waarde. Voor de auto’s die meer dan 40.000 euro kosten betaal je boven deze grens 22 procent bijtelling. Daaronder profiteer je tóch van 12 procent – tót 31 december.
BMW i3 (vanaf 38.703 euro nieuw)
Alleen nog in 2021 valt de prijs van de bekende BMW i3 onder het drempelbedrag. Dit is dus je echt je laatste kans deze tegen voordelige bijtelling te leasen. De i3 biedt maximaal 125 kW (omgerekend 170 pk) aan vermogen. Wil je de krachtiger i3S dan ben je duurder uit en dien je over het bedrag boven de 40.000 euro 22 procent bijtelling te betalen. De compacte hatchback BMW i3 heeft een 37,9 kWh-batterij onder de motorkap. Je verbruikt gemiddeld 15,3 tot 16,3 kWh/100 km aan stroom. Op een volle lading kom je dan tot circa 260 km ver.
Hier vind je een nieuwe BMW i3 of bekijk het aanbod BMW i3 occasions.
Volkswagen ID.3 (vanaf 32.385 euro)

De compacte middenklasser Volkswagen ID.3 is beschikbaar in drie uitvoeringen, drie aandrijflijnen en met drie accupakketten – die verschillen in actieradius en snellaadmogelijkheden. Momenteel bestaan de meeste nieuwe voorraadmodellen uit de ID.3 1st Max, het introductietopmodel met een 58 kWh-batterij en 150 kW (204 pk) sterke elektromotor. Daarmee rijd je op een lading stroom tot 426 km. Deze extra rijke uitvoering heeft een fiscale prijs boven het drempelbedrag (48.380 euro), wil je dit beperken kijk dan eens naar de jonge ID.3-occasions.
Hier vind je een nieuwe Volkswagen ID.3 of bekijk het aanbod Volkswagen ID.3 occasions.
Fiat 500e (vanaf 23.900 euro)
Ook als je een Fiat 500e wilt, valt er wat te kiezen – maar dan wat betreft de uiterlijke carrosserievorm: deze is beschikbaar als Berlina (hatchback), 3+1 (idem, maar met een handig, extra instapdeurtje) of Cabrio (met een te openen canvas roldak). In de huidige voorraad ontbreekt de instapversie nagenoeg, maar nog altijd hebben de beschikbare 500e-modellen een aantrekkelijke, fiscale prijs: vanaf 27.600 euro voor de Berlina. Daarbovenop profiteer je dan van het accupakket met grotere capaciteit (42 kWh), dat goed is voor circa 300 tot maximaal 320 km, afhankelijk van de uitvoering die je bestelt. En het vermogen bedraagt 87 kW, omgerekend 118 pk.
Hier vind je een nieuwe Fiat 500E of bekijk het aanbod Fiat 500E occasions.
Mini Electric (vanaf 34.555 euro)
De Mini Electric geeft je de looks én de prestaties. Een sprintje van 0-100 km/u is al mogelijk binnen 7,3 seconden. Daarvoor beschikt de motor over 135 kW / 184 pk. Met een batterijpakket van 32,6 kWh en een gemiddeld stroomverbruik van 15,2 tot 16,6 kWh/100 km ligt de maximale actieradius op zo’n 225 tot 234 km. Leuk is dat je de elektrische Mini aan kunt kleden zoals je wilt. Er zijn verschillende uitvoeringen, speciale edities en natuurlijk een lange optie- en pakketlijst.
Hier vind je een nieuwe Mini Electric of bekijk het aanbod Mini Electric occasions
Ford Mach-E (vanaf 48.925 euro)

Hoewel de Ford ‘Mustang’ Mach-E een SUV is, referen zowel de modelnaam als diverse designelementen aan het iconische, sportieve broedermodel. Je rijdt ofwel achterwielaangedreven, ofwel met All-Wheel Drive. De elektromotor levert minimaal 198 kW / 269 pk; dit kan echter oplopen tot wel 358 kW / 487 pk in de GT. Je begrijpt dat de prijs navenant kan stijgen, dus kijk ook eens naar de gebruikte Mach-E’s. Alle exemplaren van dit nieuwe model zijn immers nog geen jaar oud. De accu komt als 75 en als 98 kWh-pakket. Met laatstgenoemde zou je wel tot 610 km kunnen rijden.
Hier vind je een nieuwe Ford Mach-E of bekijk het aanbod Ford Mach-E occasions.
Audi e-tron (vanaf 66.150 euro)
Ook voor een middelgrote, premium zakenauto kun je nog terecht voor deels lage bijtelling. Zo is de populaire Audi e-tron cross-over nog goed uit voorraad verkrijgbaar, evenals enkele Sportback-uitvoeringen. Met de 50 Quattro (71 kWh-accu, 230 kW / 313 pk) kun je al goed doortuffen, maar helemaal met de ruim beschikbare 55 Quattro. Daarmee beschik je over 200 kW / 408 pk vermogen. Zowel op de voor- als achteras zit een elektromotor, zodat je over vierwielaandrijving beschikt. De batterij in de 55 Quattro heeft een capaciteit van 95 kWh, goed voor 441 km rijden op een lading.
Hier vind je een nieuwe Audi e-tron of bekijk het aanbod Audi e-tron occasions.
BMW iX3 (vanaf 66.048 euro)
Sinds kort is de elektrische BMW X3 te verkrijgen onder de naam iX3. Standaard is deze premium-SUV voorzien van het M Sportpakket en de Executive-uitrusting. De voorraadmodellen hebben bovendien bijna alle de luxe – maar voordelige – High Executive-uitrusting. In deze achterwielaangedreven auto sprint je binnen 6,8 seconden van 0-100 km/u, dankzij 210 kW / 286 pk vermogen en 400 Nm koppel. De 73,8 kWh batterij bied je een bereik van 459 km. Het verbruik van de middenklasse SUV is gemiddeld vastgesteld op 18,6 tot 19,0 kWh/100 km. De uit voorraad leverbare iX3-occasions zijn alle van bouwjaar 2021, dus nog lang met gunstige bijtelling te rijden.
Hier vind je een nieuwe BMW iX3 of bekijk het aanbod BMW iX3 occasions.
Bovengenoemde prijzen betreffen de fiscale waarde, het bedrag waarop de Belastingdienst de bijtelling voor zakelijke rijders baseert. Die bestaat uit de catalogus-nieuwprijs van de auto – inclusief accessoires aangebracht vóór het toekennen van het kenteken – plus btw en BPM, maar exclusief kosten rijklaar maken.
De genoemde actieradius en het stroomverbruik zijn de door de fabrikant in de WLTP-test officieel gemeten waarden. In de praktijk zal de range – afhankelijk van toegevoegde opties, rijstijl, weersomstandigheden en dergelijke – altijd minder zijn en het stroomverbruik meer.