Volkswagen is al tientallen jaren een van de meest populaire automerken in Nederland. Met name de Volkswagen Golf en Polo staan vaak bovenaan in de verkooplijsten. Net als alle andere autofabrikanten richt ook Volkswagen zich steeds meer op de productie van elektrische auto's. De eerste elektrische auto die Volkswagen op de markt bracht is de ID.3. Het is een auto die een breed publiek moet aanspreken en uiteindelijk net zo populair moet worden als de Golf en de Polo. Wil je een Volkswagen ID.3 kopen? Lees dan hier verder voor meer informatie! 

Eerste puur elektrische auto van Volkswagen

Nederlandse autokopers konden in 2020 kennismaken met de Volkswagen ID.3. Het is de eerste auto die Volkswagen puur als elektrische auto heeft ontwikkeld, en inmiddels zijn daar de ID.4 en ID.5 aan toegevoegd. Net als alle andere Volkswagen moet ook de ID.3 een groot koperspubliek aanspreken. Dat zie je terug in de vormgeving. Deze is vooral functioneel en niet heel opvallend, zonder al te veel opmerkelijke details. Toch is de auto heel duidelijk een Volkswagen en dat spreekt nog altijd veel kopers aan.  

Digitale cockpit met weinig knoppen 

In het interieur van de Volkswagen ID.3 vind je een digitale cockpit met twee schermen die je alle rij-informatie geven en waarmee je verschillende functies kan bedienen. In de eerste edities van de ID.3 waren met de komst van de beeldschermen bijna alle fysieke bedieningsknoppen verdwenen, maar dat kwam Volkswagen op zoveel kritiek te staan dat dit in latere versies van de ID.3 gedeeltelijk weer is teruggedraaid.  

Veel binnenruimte en goede stoelen 

De meeste eigenaren van een ID.3 roemen de auto vanwege zijn grote binnenruimte en de goede stoelen. Ook voor lange bestuurders is er genoeg ruimte en zijn er voldoende verstelmogelijkheden voor de bestuurdersstoel voor een comfortabele rijpositie. Over de kwaliteit van de materialen in het interieur zijn bestuurders van oudere ID.3’s minder tevreden. Zij beschrijven dit op internet als goedkoop door het gebruik van hard plastic. In 2023 is ook dit bij een update aangepakt en kreeg de ID.3 zachtere materialen.  

Prima rijbereik 

Een van de belangrijkste kenmerken van een elektrische auto is het accupakket. Dit bepaalt hoe ver je met de auto kan rijden en hoe snel je de batterijen kan opladen. Toen de ID.3 op de markt verscheen hadden kopers de keuze uit drie accupakketten en twee motoruitvoeringen. De instapversie had een accupakket van 45 kWh en elektromotor met 145 pk. Dezelfde motor kon je ook bestellen met een accu van 58 kWh. Daarnaast kon je kiezen voor een variant met een 204 pk sterke elektromotor. Tot slot was er een topmodel met de sterkste accu van 77 kWh gekoppeld aan de 204 pk motor.  

Snelladen in 30 minuten 

Nieuwe edities van de ID.3 zijn alleen nog leverbaar als ‘Pro’ versie met de 204 pk elektromotor. Je hebt daarbij de keuze uit twee accupakketten: met 58 kWh of 77 kWh. Hiermee heeft de ID.3 een bereik van respectievelijk 426 en 546 kilometer. Ook is er een verschil in opladen. De standaard Pro-versie laadt maximaal met 120 kW terwijl de Pro S dit met maximaal 170 kW doet. Het duurt dan ongeveer 30 minuten om een lege batterij tot 80 procent op te laden.  

Tweedehands Volkswagen ID.3 kopen 

Ben je op zoek naar een tweedehands Volkswagen ID.3? Dan heb je geluk, want er is voldoende aanbod! De oudste exemplaren van de Volkswagen ID.3 uit 2020 staan nu te koop voor prijzen vanaf zo’n 22.000 euro. Je koopt dan vaak het basismodel met het accupakket van 45 kWh, maar er staan ook zeker exemplaren te koop met de grotere accu van 58 kWh. Kilometerstanden van deze auto’s zijn opmerkelijk laag waardoor de aanschaf van een tweedehands Volkswagen ID.3 extra aantrekkelijk is, zeker als je bedenkt dat de nieuwprijs van de Volkswagen ID.3 ongeveer 45.000 euro is.  

Conclusie 

De ID.3 is de eerste elektrische auto van Volkswagen en is meteen goed gelukt. Hij is niet opvallend, maar voldoet aan alle eisen die je kan stellen een elektrische auto. Hij is ruim, heeft een groot rijbereik en de nieuwste auto’s kunnen snelladen met maximaal 170 kW. Nieuw kost de ID.3 al gauw 40.000 euro. Tweedehands exemplaren uit 2020 kosten bijna de helft. De aanschaf van een gebruikte Volkswagen ID.3 wordt hierdoor erg interessant. De ID.3 is ook tweedehands een goede auto waar je nog jarenlang plezier van zult hebben.