Mijn Autokopen.nl

360°-milieucheck voor C 300 e plug-in hybrid succesvol afgerond – samenvatting van de resultaten

Mercedes publiceert sinds 2005 productgerelateerde milieu-informatie volgens de ISO 14021-norm

Bij de levenscyclusanalyse van een plug-in hybrid zijn het verbruik van grondstoffen bij de productie en de laadprocessen van de HV-accu tijdens het rijden belangrijke factoren.

De extra aandrijfcomponenten van de nieuwe Mercedes-Benz C Klasse C 300 e plug-in hybrid limousine (WLTP: gewogen brandstofverbruik gecombineerd: 0,7–0,5 l/100 km, gewogen CO₂-emissie gecombineerd: 16–2 g /km, gewogen energieverbruik gecombineerd: 19,8–17,8 kWh/100 km)1 leiden in de personenwagenproductie tot een verhoogd materiaal- en ook hoger energieverbruik. Een totaalbeeld ontstaat echter pas wanneer de gehele levenscyclus in aanmerking wordt genomen, want in de gebruiksfase is de C 300 e zeer efficiënt is door zijn geëlektrificeerde aandrijflijn.

Feiten, cijfers en gegevens: de levenscyclusanalyse van de C 300 e plug-in hybrid in één oogopslag

Mercedes-Benz baseerde de analyse van het laden van de HV-accu op twee verschillende energiebronnen: het ene scenario is gebaseerd op duurzaam opgewekte elektriciteit uit waterkracht2 en het andere op de Europese energiemix2. Beide scenario’s zijn gebaseerd op een kilometrage van 200.000. Het resultaat: als hernieuwbare energie (elektriciteit uit waterkracht) wordt gebruikt om de C 300 e te laden, kan de CO2-emissie over de gehele levenscyclus bijna worden gehalveerd.

Gezien de grotere elektrische actieradius (WLTP) dankzij de HV-accu van de nieuwe C 300 e met een bruikbare energiecapaciteit van circa 25 kWh en een elektrisch aandrijfvermogen van 95 kW, kunnen afstanden tot 116 km3 worden afgelegd – volledig elektrisch, zonder gebruik te maken van de verbrandingsmotor.

210 componenten met een totaalgewicht van 90,4 kg kunnen deels uit grondstoffenbesparende materialen (gerecyclede kunststoffen en hernieuwbare grondstoffen) worden vervaardigd.

Mercedes-Benz bouwt een accurecyclingfabriek in het Zuid-Duitse Kuppenheim met een proces dat een terugwinningspercentage van meer dan 96% mogelijk maakt.

Alle eigen fabrieken van Mercedes-Benz voor personen- en bestelwagens produceren sinds 2022 wereldwijd CO2-neutraal