Betrouwbare, tweedehands stadsauto’s
Kiezen voor een Japanse auto doe je omdat je degelijkheid en betrouwbaarheid belangrijk vindt. Als je een auto uit het land van de rijzende zon kiest, dan weet je bijna zeker dat je jarenlang probleemloos zult rondrijden. Het mooie is dat Japans rijden voor iedereen bereikbaar is, zeker als je kiest voor een tweedehands stadsauto. Wij hebben de beste Japanse occasions voor je op een rij gezet.
Van een kleine auto verwacht je dat hij zuinig is, het altijd doet, lage onderhoudskosten heeft en een goede restwaarde heeft. Al deze dingen krijg je als je kiest voor een Japanse auto. Ze zijn meestal iets minder frivool vormgegeven dan de Europese alternatieven, maar daar krijg je wel betrouwbaarheid voor terug. In Japan wordt een auto met een andere filosofie ontworpen, waardoor technische volmaaktheid het uitgangspunt is. Daarna komt pas de rest. En dat betaalt zich uit, Japanse merken staan in bijna elk betrouwbaarheidsonderzoek bovenaan. Zie je het ook wel zitten, zo’n Japanse stadsauto? Bekijk dan hieronder de vijf beste kleine auto’s.
Mitsubishi Space Star
Eind jaren ’90 was er ook al eens een Mitsubishi Space Star, een bij Nedcar in het Limburgse Born gebouwde MPV. De nieuwe generatie, die vanaf 2012 wordt verkocht in Nederland, is een ruime stadsauto met vijf portieren. Het model werd in de loop der jaren verschillende keren geüpdatet, vorig jaar voor het laatst. Toen kreeg de kleine Mitsubishi een nieuwe voorkant met de opvallende chromen grille die ook de SUV’s van het merk siert. De Space Star wordt geleverd met twee motoren, een 1.0 met 71 pk en een 1.2 met 80 pk. Een CVT-automaat is optioneel. Je koopt een tweedehands Mitsubishi Space Star vanaf zo’n 5.500 euro.
Zoek naar een Mitsubishi Space Star occasion.
Nissan Pixo
Een wat minder bekende Japanse stadsauto is de Nissan Pixo. Dit model is gebaseerd op een veel bekendere auto, de Suzuki Alto. Ten opzichte van dat model heeft de Pixo een andere voorkant en Nissan-logo’s, maar verder is zo’n beetje alles hetzelfde. De stadsauto, die van 2009 tot 2013 verkrijgbaar was in ons land, heeft helaas geen opvolger gekregen bij Nissan. De Pixo werd altijd geleverd met vijf portieren en heeft de 1.0 driecilinder met 68 pk van Suzuki onder de motorkap. Een automaat met vier versnellingen was optioneel. Occasions van de Nissan Pixo koop je vanaf 3.500 euro bij het betere autobedrijf.
Zoek naar een Nissan Pixo occasion.
Daihatsu Cuore
Daihatsu is helaas al sinds 2013 niet meer leverbaar in Europa, maar het merk bestaat nog wel. Het mer richt zich nu alleen nog op de Aziatische markt. Er rijden echter nog genoeg Daihatsu’s rond op de Nederlandse wegen en onderdelen zijn nog gewoon verkrijgbaar. De Cuore was een van de laatste modellen die merk verkocht in Nederland. De laatste hier bekende generatie werd in 2007 geïntroduceerd en heeft standaard vijf portieren, wel zo praktisch. Omdat Daihatsu onderdeel is van Toyota, wordt de Cuore aangedreven door een 1.0 driecilindermotor van dat merk. Het is dezelfde motor die ook in de Toyota Aygo, die verderop aan bod komt, wordt toegepast. Als occasion wordt de Cuore aangeboden vanaf zo’n 2.500 euro.
Zoek naar een Daihatsu Cuore occasion.
Suzuki Celerio
Bij dit model gaat functie voor vorm, maar daardoor koop je wel een bijzondere ruime en praktische auto voor relatief weinig geld. De Suzuki Celerio kwam in 2014 op de markt als opvolger van de Alto. Het model is nog relatief jong en nog nieuw verkrijgbaar. Wij kijken in dit overzicht naar het occasionaanbod en dat begint voor de Celerio bij z’n 6.500 euro. Elke auto is uitgerust met vijf portieren en een 1.0 benzinemotor met 68 pk. Voor wie liever niet zelf schakelt: er zijn ook uitvoeringen met half-automaat in de occasionvoorraad te vinden.
Zoek naar een Suzuki Celerio occasion.
Toyota Aygo
De populairste Japanse stadsauto van dit moment is de Toyota Aygo. Hoewel er van dit model ook versies van Peugeot en Citroën zijn, is de techniek volledig Japans. De driecilindermotor die de Aygo voortbeweegt is van Toyota en de Aygo is steevast bovenin in de lijstjes van onderzoeken over betrouwbaarheid en tevredenheid te vinden. Er zijn twee generaties van de Aygo, de eerste kwam in 2005 en in 2014 werd de huidige editie gepresenteerd. Het nieuwste model heeft een opvallend design, als onderdeel van de strategie van Toyota om geen saaie auto’s meer te maken. Als enige model in deze lijst is de Aygo zowel met drie als vijf portieren te verkrijgen. De occasionprijzen beginnen bij zo’n 2.500 euro, de tweede generatie Aygo koop je vanaf 6.500 euro.
Zoek naar een Toyota Aygo occasion.
De genoemde prijzen zijn indicatief en kunnen op elk moment wijzigen. Aan deze lijst kunnen geen rechten ontleend worden.