Mijn Autokopen.nl

Diesel of benzine: Met deze handleiding bereken je het zelf

Omslagpunt verschilt per situatie, auto en moment

Wat is het omslagpunt waarop rijden op diesel goedkoper is dan rijden op benzine? Het is een vaak gestelde vraag en wat iedereen ook mag zeggen, hij blijft actueel. Het antwoord is niet eenvoudig te berekenen en kan in Nederland in 2019 zomaar weer anders zijn dan in 2020. We brengen alle factoren zo goed mogelijk voor je in kaart, zodat je het omslagpunt zelf kunt berekenen.

Rijden op diesel of rijden op benzine, wat is goedkoper? Deze vraag is nog altijd van belang, ook nu er alternatieven zijn in de vorm van hybrides en elektrische auto’s. In dit artikel beperken we ons tot de vraag of je beter een benzineauto kunt kopen of een dieselauto. We weten het, er zijn verschillende tools op internet beschikbaar waarmee je zelf kunt uitrekenen wat voor jou voordeliger is, maar die houden niet met alle factoren rekening. Op zich is dat niet erg, vaak gaat het om een gemiddelde, een indicatie. Maar als je precies wilt weten hoe je dit zelf kunt uitrekenen, blijf dan vooral lezen.

Laten we beginnen met de factoren die van invloed zijn bij het bepalen van wat voor jou goedkoper is. Als je het alleen hebt over het financiële omslagpunt, dan moet je volgende variabelen meewegen: aanschafprijs, afschrijving, wegenbelasting, het aantal kilometers dat je per jaar rijdt, onderhoud, verzekering en natuurlijk de brandstofprijs. Met name die laatste is een lastige factor, want als de prijzen van benzine en diesel wijzigen dan kan het omslagpunt zomaar weer opschuiven. Pas als je jaarkilometrage aanzienlijk lager of hoger ligt dan het kantelpunt, kun je een duidelijke keuze maken voor benzine of diesel.

Oké, laten we gaan rekenen. Stel, je bent op zoek naar een occasion die maximaal 20.000 euro mag kosten. Je twijfelt over benzine of diesel, omdat je ongeveer 18.000 kilometer per jaar gaat rijden. Voor de voorbeeldvergelijking gaan we uit van een Ford Focus Wagon uit 2016, in Titanium-uitrusting en met ongeveer 60.000 kilometer op de teller. Wordt het een Ford Focus op benzine of een Ford Focus op diesel?

Voorbeeldvergelijking

  • Occasion
  • Maximaal 20.000 euro
  • 18.000 kilometer per jaar

Wordt het een Ford Focus op benzine of een Ford Focus op diesel?

Ford Focus Wagon

2016 Titanium-uitrusting 60.000 km

Benzine

Ford Focus benzine of diesel

Ford Focus Wagon

1.5 EcoBoost Titanium

Diesel

Ford Focus benzine of diesel

Ford Focus Wagon

2.0 TDCi 150 pk Titanium

1Bereken de prijs

Dieselauto’s kosten nieuw meer dan benzineauto’s, maar volgens de ANWB Koerslijst schrijven ze ook sneller af. Dit heeft alles te maken met het negatieve sentiment dat op dit moment rond dieselauto’s hangt. In de praktijk zijn ook de kilometerstanden van dieselwagens hoger, wat de prijs verder omlaag brengt. Voor deze vergelijking hebben we de gemiddelde prijzen van het actuele aanbod (zomer 2019) als uitgangspunt genomen en afgerond. Je kunt zelf uiteraard de bedragen van twee occasions die je hebt gevonden in het aanbod gebruiken.

Benzine

Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 150 pk

Diesel

Ford Focus Wagon 2.0 TDCi 150 pk

Nieuwprijs:
Nieuwprijs:
27.295
26.695
Occasionprijs:
Aankoopprijs met Bovag Garantie:
16.500
14.500

Diesel 2.000 euro goedkoper

2Bereken de afschrijving

We gaan er vanuit dat je de auto 3 jaar in je bezit zult hebben. De afschrijving is de aanschafprijs minus de restwaarde bij inruil en om die te berekenen moeten we de ANWB Koerslijst erbij pakken. De afschrijving hangt af van het aantal kilometers dat je per jaar rijdt. In dit voorbeeld is dat
18.000. Bij het verschuiven van het jaarkilometrage of het aantal jaar dat je de auto gaat rijden zal de afschrijving groter of kleiner worden. We hebben net gezien dat de dieselauto in de eerste jaren sneller is afgeschreven dan de benzineauto en dat is de komende jaren ook het geval.

Benzine

Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 150 pk

Diesel

Ford Focus Wagon 2.0 TDCi 150 pk

Huidige waarde:
Huidige waarde:
16.500
14.500
Inruilwaarde over 3 jaar:
Inruilwaarde over 3 jaar:
10.350
6.500
Afschrijving:
Afschrijving:
6.150
8.000

Benzine 1.850 euro goedkoper

3Bereken de verzekering

Omdat de nieuwprijs van een dieselauto hoger ligt dan die van een vergelijkbare benzineversie, betaal je meer verzekeringspremie. Voor deze vergelijking gaan we uit van een allriskverzekering met 5 schadevrije jaren, bij een grote verzekeringsmaatschappij in Nederland. Je kunt bij de meeste verzekeringsmaatschappijen eenvoudig zelf de premie voor jouw situatie berekenen.

Benzine

Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 150 pk

Diesel

Ford Focus Wagon 2.0 TDCi 150 pk

Totaal premie in 3 jaar:
Totaal premie in 3 jaar:
2.040
2.934

Benzine 894 euro goedkoper

4Bereken de wegenbelasting

De wegenbelasting kun je berekenen op de website van de belastingdienst, maar dan moet je wel weten hoe zwaar de auto is. Wegenbelasting wordt namelijk op basis van gewicht berekend. De wegenbelasting of het gewicht staat vaak bij de advertentie van een occasion. Mocht dat niet geval zijn, dan kun je het kenteken van de betreffende auto invoeren bij de RDW om de autogegevens op te vragen. Voor dieselauto’s betaal je een toeslag op de wegenbelasting, waardoor de vaste lasten hoger zijn. Daarom is rijden op diesel, als je alleen kijkt naar de kosten, niet interessant als je weinig kilometers maakt.

Benzine

Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 150 pk

Diesel

Ford Focus Wagon 2.0 TDCi 150 pk

Totale MRB 3 jaar:
Totale MRB 3 jaar:
1.908
4.392

Benzine 2.484 euro goedkoper

5Bereken de brandstof

Dieselauto’s zijn over het algemeen zuiniger en diesel is goedkoper. De prijzen fluctueren en ook het verschil tussen benzine en diesel varieert. Het verbruik berekenen we op basis van de fabrieksopgave. Die is nooit helemaal realistisch, in de praktijk verbruik je altijd meer. Het gaat dus om een indicatie, de werkelijke score weet je pas als je de auto in bezit hebt. De brandstofprijzen zijn die van augustus 2019 en we gaan nog steeds uit van 18.000 kilometer per jaar (54.000 in 3 jaar dus).

Benzine

Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 150 pk

Diesel

Ford Focus Wagon 2.0 TDCi 150 pk

Brandstof gebruik:
Brandstof gebruik:
1 op 17,9 over 54.000 km
3.016 liter
1 op 25 over 54.000 km
2.160 liter
Literprijs:
Literprijs:
Euro95
1,74
Diesel
1,41
Totaal:
Totaal:
3.016 liter x € 1,74
5.247,84
2.160 liter x € 1,41
3.045,60

Diesel 2.202 euro goedkoper

6Bereken het onderhoud (niet)

De factor onderhoud is lastig te berekenen en bovendien is het niet te zeggen of een dieselauto
meer of minder onderhoud nodig heeft dan een benzineauto. Voor de Ford Focus geldt zowel voor de benzine- als dieseluitvoering een onderhoudsinterval van 20.000 kilometer of 1 jaar. Het heeft geen zin om het verwachte onderhoud mee te wegen in de beslissing om diesel of benzine te gaan rijden en deze kosten laten we dus ook buiten beschouwing.

Rekenen maar!

Nu is het een kwestie van optellen. We weten de vaste en variabele kosten van beide motorversies
en kunnen dus uitrekenen wat financieel gezien de beste optie is.

Benzine Diesel
Aanschaf 16.500 14.500
Afschrijving 6.150 8.000
Verzekering 2.040 2.930
MRB 1.902 4.392
Brandstof 5.247 3.045
Totaal (over 3 jaar) 31.893 32.867
Benzine nr 1

Je ziet in de berekening dat de Ford Focus Wagon Titanium bij 18.000 kilometer per jaar goedkoper is met een benzinemotor. Het voordeel bedraagt 983 euro over 3 jaar, oftewel 27,30 euro per maand.

Het voordeel met een benzinemotor bedraagt 983 euro over 3 jaar

Een belangrijk aandeel hiervan zit in de afschrijving. Ook als we de afschrijving en aanschafprijs niet meetellen, is in dit voorbeeld rijden op benzine veel goedkoper. Dieselrijden kost zonder die variabelen 39,41 euro per maand meer.

Het is goed om de vergelijking te maken met twee occasions die je zelf hebt gevonden (een benzineauto en een dieselauto). De aanschafprijzen kunnen dan verder of dichter bij elkaar liggen dan in dit voorbeeld, waarmee het omslagpunt ook opschuift.

Handig om te weten

Grofweg ligt het omslagpunt voor gebruikte auto’s tussen de 15.000 en 30.000 kilometer per jaar. In een aantal gevallen zal het prijsverschil klein zijn, waardoor andere factoren dan financiële van doorslaggevend belang kunnen zijn. Persoonlijke voorkeuren bijvoorbeeld, zoals: welke motor vind je prettiger in gebruik? Het occasionaanbod van benzineauto’s is vaak groter en de kilometerstanden zijn lager. Voor benzineauto’s spreekt ook dat ze minder vaak geweerd worden bij milieuzones in binnen- en buitenland, al weten we op dit moment nog niet hoe dat zich gaat ontwikkelen in de toekomst. Dieselauto’s zijn weer prettiger als caravantrekker.

Als je minder dan 15.000 kilometer per jaar rijdt, zal benzine bijna altijd goedkoper zijn. Rijd je meer, dan begint het rekenen. Bij kilometrages van rond de 20.000 zullen de kosten dicht bij elkaar liggen en tellen andere factoren wellicht zwaarder. Als je meer dan 30.000 kilometer per jaar rijdt, dan is diesel bijna altijd voordeliger.

Dus wat wordt het? Zoek direct naar een benzineauto of dieselauto.