Vijf tweedehands hybrides die je misschien al was vergeten
Bij een hybride auto denk je misschien meteen aan een Toyota of Lexus. Of aan de stekkermodellen van Volkswagen en Volvo. Maar dat zijn nog maar een paar van de opties als je op zoek bent naar een gebruikte hybride auto. In de afgelopen jaren zijn er vele hybrides op de markt gekomen. Sommige daarvan was je misschien alweer vergeten en daarom hebben we vijf hybridemodellen geselecteerd waar je niet direct aan zou denken bij de aanschaf van een tweedehands hybride auto.
Diverse modellen die je hieronder aantreft waren een aantal jaar geleden door de bijtellingsregels korte tijd populair, maar zijn nu in de vergetelheid geraakt. Deze hybrides waren de eerste stappen van een merk op het gebied van elektrificatie van de aandrijving. Het voordeel van de ‘vergeten’ status is dat de occasionprijzen gunstig zijn. Zo rijd je voor een relatief laag bedrag in een zuinige auto en soms ook nog in een model dat je niet elke dag (meer) ziet. Er zitten zowel auto’s met als zonder stekker bij. Die eerste categorie heeft een grotere accu, waarmee je over enkele tientallen kilometers volledig elektrisch kunt rijden.
Hybride Mini Countryman
De laatste generatie van de Mini Countryman is als hybride te verkrijgen. De Countryman S E Hybrid kwam in 2017 op de markt, dus de eerste auto’s met de kop eraf zijn nu voor duizenden euro’s minder dan de nieuwprijs te verkrijgen. Bij de Countryman drijft een 1.5 driecilindermotor de voorwielen aan, terwijl een elektromotor de achterwielen aanstuurt. Het systeemvermogen is 224 pk, de elektromotor alleen levert 65 kW (88 pk) en beweegt de SUV over een (theoretische) afstand van maximaal 40 kilometer zelfstandig vooruit. De Countryman is een stekkerhybride en kan dus worden opgeladen aan het stopcontact. Als je veel elektrische kilometers rijdt dan is een verbruik van 2,1 l/100 km (1 op 47,6) mogelijk. De auto komt dankzij de lage CO2-uitstoot in aanmerking voor het halftarief van de motorrijtuigenbelasting. Het aanbod gebruikte modellen begint inmiddels aardig vorm te krijgen, maar als je toch liever een nieuwe auto wilt dan kan dat uiteraard ook. Er staan diverse exemplaren op voorraad bij dealers in het hele land. De vanafprijs van een nieuwe Countryman S E Hybrid bedraagt 41.900 euro.
Zoek naar een hybride Mini Countryman occasion.
Zoek naar een nieuwe hybride Mini Countryman.
Hybride Peugeot 3008
In 2011 was Peugeot het eerste merk dat een dieselhybride introduceerde, de 3008 Hybrid4. Peugeot was bovendien het eerste merk dat vierwielaandrijving realiseerde door de elektromotor bij de niet-aangedreven wielen te plaatsen. Deze destijds innovatieve techniek vereist, dankzij de gerobotiseerde versnellingsbak, wel een aangepaste rijstijl. Voor mensen die van stevig optrekken en doorrijden houden is het Hybrid4-systeem minder geschikt. Voor een stekkerloze hybride heeft de 3008 een behoorlijk krachtige elektromotor van 27 kW, het totale systeemvermogen is 200 pk. Peugeot gaf voor dit model destijds een verbruik op 3,8 l/100 km (1 op 26,3). Occasions zijn verkrijgbaar vanaf minder dan 10.000 euro. De huidige generatie van de 3008 heeft ook weer een hybride aandrijflijn, een meer gebruikelijke stekkervariant met 1.6 benzinemotor, 225 pk vermogen en een elektrische actieradius van 50 kilometer. Deze uitvoering is er vanaf 45.160 euro.
Zoek naar een hybride Peugeot 3008 occasion.
Hybride Volkswagen Jetta
Eén van de weinige merken die Toyota volgde met een stekkerloze benzinehybride was Volkswagen. Het merk introduceerde in 2013 de Jetta Hybrid, die korte tijd populair was onder zakelijke rijders, door de lage bijtelling. De basis van de hybridetechniek wordt gevormd door een 1.4 TSI-motor, die samen met een 20 kW sterke elektromotor goed is voor een systeemvermogen van 170 pk en een koppel van 250 Nm. Het schakelwerk wordt verzorgd door een zestraps DSG-automaat, die Volkswagen ook in veel andere modellen toepaste. Het brandstofverbruik bedraagt, als je met een poezenvoetje gas geeft, 3,9 l/100 km (1 op 25,6). De maximale afstand die je volledig elektrisch achter elkaar kunt afleggen is 2 kilometer, maar de elektromotor ondersteunt ook op andere momenten. Een gebruikte Volkswagen Jetta Hybrid koop je vanaf zo’n 10.000 euro. Zowel de auto als de hybridetechniek kregen in deze vorm geen opvolger. Volkswagen introduceerde later wel diverse plug-in hybrides, onder andere van de Golf.
Zoek naar een hybride Volkswagen Jetta occasion.
Hybride Ford C-Max
Slechts 2 jaar is de Ford C-Max Energi leverbaar geweest in ons land. Het was de eerste stekkerhybride van Ford en het merk probeerde met dit model te profiteren van de fiscale voordelen van dit soort auto’s. De C-Max was eigenlijk niet voorbereid op de toepassing van een hybride aandrijflijn en de bijbehorende accu’s, waardoor de kofferbak voor een groot deel is opgeofferd. Gelukkig kun je de achterbank nog wel steeds omlaag klappen, voor het geval je meer bagageruimte nodig hebt. De hybride C-Max heeft een 2.0 benzinemotor, een 88 kW sterke elektromotor en een traploze-automaat. Het totale gecombineerde vermogen is 184 pk, waarmee de C-Max Energi de krachtigste versie was die je op dat moment kon kopen. Volledig elektrisch rijden kan over een afstand van 44 kilometer, in theorie. Het opgegeven brandstofverbruik bedraagt 2,0 l/100 km (1 op 50). Occasions koop je vanaf zo’n 15.000 euro. Let even op als je gaat zoeken, diverse auto’s worden geadverteerd met een prijs exclusief btw. Dat komt omdat deze exemplaren voor zakelijke rijders ook nog interessant zijn.
Zoek naar een hybride Ford C-Max occasion.
Hybride BMW 5 Serie
BMW heeft inmiddels een indrukwekkend assortiment van plug-in hybrides, maar de eerste modellen met elektro-ondersteuning hadden geen stekker. De BMW 5 Serie was na de X6 en 7 Serie de eerste Active Hybrid van BMW. Veel zijn er niet van verkocht, omdat het model niet profiteerde van bijtellingsvoordeel. Je moet dus goed zoeken naar een exemplaar, de 535i Active Hybrid werd geleverd vanaf 2012. Het vermogen van de auto is 340 pk, het koppel 450 Nm en het verbruik 6,4 l/100 km (1 op 15,6). De 44 kW sterke elektromotor dient vooral ter ondersteuning van de benzinemotor en kan alleen over korte afstanden zelfstandig opereren. Als je liever een stekkerhybride wilt dan kun je, als je portemonnee dat toelaat, kiezen voor een 5 Serie van de huidige generatie. Die is er 530e iPerformance met 252 pk sterke aandrijflijn en een elektrische actieradius van 50 kilometer. De occasionprijzen beginnen bij zo’n 42.000 euro. Nieuw is de 530e er vanaf 64.949 euro.
Zoek naar een hybride BMW 5 Serie occasion.
Zoek naar een nieuwe hybride BMW 5 Serie.
De prijzen van de genoemde modellen zijn indicatief en gelden op het moment van schrijven. Aan deze lijst kunnen geen rechten ontleend worden.