Mijn Autokopen.nl

Milieuzone Amsterdam, Rotterdam of Utrecht is voor deze dieselauto’s geen enkel probleem

Vind hier diesels die op de toekomst zijn voorbereid

In Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Arnhem ben je in de milieuzone niet langer welkom met een oudere dieselauto. De ‘harmonisatie’ per 2020 maakt het ook andere Nederlandse steden makkelijk om vervuilende diesels te weren. Heeft het kopen van een dieselauto dan nog wel zin? Zeker wel: je wordt niet bekeurd zolang jouw occasion voldoet aan de toelatingseisen, ook niet na 2020. In dit artikel laten we je zien welke personen- en bestelauto’s op diesel de komende jaren probleemloos milieuzones binnenkomen.

Sta je op het punt een gebruikte personenauto of bedrijfswagen aan te schaffen? Overweeg je op diesel te rijden? Houd dan bij het uitzoeken van een geschikte auto rekening met de voorwaarden waarmee je zonder bekeuring milieuzones binnenkomt. Deze afgebakende stedelijke gebieden, vaak de binnenstad, zijn verboden terrein voor de meest vervuilende auto’s. Over het algemeen zijn het oudere dieselauto’s die worden geweerd.

Bij gebrek aan landelijke wetgeving kennen de milieuzones van Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Arnhem momenteel elk hun eigen toelatingseisen. De ene gemeente weert bedrijfswagens, de andere personenauto’s. Allen hanteren ze de ‘Datum Eerste Toelating’ (DET, zeg maar bouwjaar) om een grens te trekken welke auto’s welkom zijn; de exacte DET verschilt echter van stad tot stad. Raadpleeg zo nodig de gemeentelijke websites voor de precieze voorwaarden.

Vanaf 2020: nationale regels milieuzones

verkeersbord-milieuzone-groen-vanaf-2020-diesel-personenauto-bestelwagen

Groene milieuzone vanaf 2020

Deze situatie gaat veranderen. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat voert per 1 januari 2020 nieuwe regelgeving in die zal gelden voor iedere Nederlandse gemeente, de zogenaamde ‘harmonisatie’ van milieuzones. Officieel moeten de Eerste en Tweede Kamer nog akkoord gaan, het ziet er echter naar uit dat dit gebeuren gaat. Een door jou nu aan te schaffen dieselauto dient dus ‘harmonisatie-proof’ te zijn: eentje waarmee je ook in de jaren die volgen de milieuzones kunt inrijden zonder dat een boete op je deurmat valt.

De gelijktrekking laat Nederlandse gemeenten nog steeds vrij om wel of geen milieuzone in te stellen. Zo zal Rotterdam niet langer een milieuzone hebben voor personen- en bestelwagens. Besluit een gemeente echter om wél een milieuzone te hanteren, dan geldt die zone per 2020 voor zowel personen- als bestelwagens op diesel. Daartussen kan niet langer onderscheid gemaakt worden.

De enige keuze die de gemeente krijgt is om een ‘gele’ milieuzone in te voeren of een strengere, ‘groene’ zone. Het Milieuzone-verkeersbord wordt hiervoor voorzien van een groen dan wel geel onderbord. Je moet het onderbord hebben met daarop de afbeelding van een personen- en bestelwagen.

Groene of gele milieuzone

verkeersbord-milieuzone-gele-vanaf-2020-diesel-personenauto-bestelwagen

Gele milieuzone vanaf 2020

Er staat nog iets op het onderbord: de Europese uitstootnorm die geldt binnen de betreffende milieuzone. Zo’n ‘euronorm’ schrijft de maximale hoeveel schadelijke stoffen voor die de uitlaat van een diesel mag verlaten. In een gele milieuzone geldt Euro3-emissienorm of hoger, in een groene minimaal euronorm 4.

Diesels met euronorm 3 of hoger zijn personenauto’s en bedrijfswagens die vanaf het jaar 2000 zijn gebouwd. Uitsluitend als jij voorziet dat je de komende jaren slechts steden zult aandoen met een gele milieuzone, kun je met een gerust hart nog een dieselauto bestellen waarvan het bouwjaar tussen 2000 en 2004 ligt.

Dat ligt anders indien je regelmatig een binnenstad met groene zone zult aandoen. Zoals gezegd is die alleen toegankelijk voor auto’s met minimaal Euro4, ofwel diesels met een bouwjaar vanaf 2005. Die hebben, bijvoorbeeld dankzij een roetfilter, een nog lagere uitstoot van ongezonde stoffen voor mens en milieu.

Inmiddels hebben Amsterdam en Arnhem laten weten per 2020 de strengste, groene zone in te voeren. Maastricht en Nijmegen zullen bij introductie van een milieuzone waarschijnlijk ook voor de groene zone kiezen. In deze binnensteden kun je dan straffeloos terecht met een dieselwagen van bouwjaar 2005 of later.

Wat als nog onbekend is welke milieuzone een stad gaat hanteren? Welke auto moet je bestellen met bijvoorbeeld de binnenstad van Utrecht als werkgebied? Wij adviseren je om dan eveneens een dieselauto aan te schaffen gebouwd in 2005 of later: dan zit je hoe dan ook goed, ongeacht of Utrecht straks een gele of groene milieuzone invoert.

Milieuzones personen/bestelwagens op diesel vanaf 2020

Soort milieuzone Toegankelijk met euronorm Ofwel: met bouwjaar Toegestane dieselmodellen
Gele zone 3 of hoger vanaf 2000 klik hier naar voorraad
Groene zone 4 of hoger vanaf 2005 klik hier naar voorraad

Slechts twee uitzonderingen zijn voorzien. Oldtimers – voertuigen ouder dan 40 jaar – kunnen altijd boetevrij de Nederlandse milieuzones in. Daarnaast kan voor aangepaste voertuigen van gehandicapten toegang worden aangevraagd. Hiervoor wordt nog een (kosteloze) aanvraagprocedure uitgewerkt.

Gemeenten krijgen tot uiterlijk 1 oktober 2020 de tijd om de harmonisering van milieuzones volledig door te voeren. Er kan dus een overgangstermijn gelden.

Vanaf 2025: opschuiving euronormen

verkeersbord-milieuzone-blauw-vanaf-2025-diesel-personenauto-bestelwagen

Blauwe milieuzone vanaf 2025

Dieseltechniek wordt door de jaren heen steeds schoner. In de Europese Unie gaan steeds striktere euronormen gelden. Het kabinet wil daarom iedere paar jaar de milieuzone-eisen opschuiven richting strengere euronormen. Dit wordt voor het eerst voorzien per 2025.

Vanaf dat jaar kunnen steden ervoor kiezen om een groene of blauwe zone in te voeren. Laatstgenoemde gaat daarbij gelden voor diesels die voldoen aan euronorm 5 of hoger. Dat zijn personenauto’s gebouwd vanaf september 2009 en bestelwagens vanaf september 2010. Wil je een dieseloccasion aanschaffen die ook in de periode ná 2025 milieuzone-bestendig is, kies dan uit de voorraad hieronder.

Milieuzones personen/bestelwagens op diesel vanaf 2025

Soort milieuzone Toegankelijk met euronorm Ofwel: met bouwjaar Toegestane dieselmodellen
Groene zone 4 of hoger vanaf 2005 klik hier naar voorraad
Blauwe zone 5 of hoger vanaf 2010* klik hier naar voorraad

* personenauto’s vanaf september 2009, bestelwagens vanaf september 2010

Let op, vanaf 2025 krijgen gemeenten ook de mogelijkheid om een Zero Emission zone in te stellen. In zulke gebieden mogen helemaal geen diesel- of andere brandstofauto’s meer komen. Amsterdam bijvoorbeeld wil (overigens pas in 2030) alleen nog elektrische en waterstofvoertuigen binnen de bebouwde kom toelaten. Kom je daar vaak, dan wordt het tegen die tijd dus zaak om over te stappen op zo’n uitstootloze auto.

Zero Emissie zones zijn wettelijk trouwens alleen voorgeschreven voor bedrijfs- (en vracht)wagens en nog niet voor personenauto’s. Dat kan nog veranderen in 2022, wanneer de eerste tussentijdse evaluatie van de landelijke harmonisering plaatsvindt. Dan zal ook worden gekeken of kleine ondernemers eventueel financieel ondersteund dienen te worden in hun overgang naar elektrisch rijden.

Zodra de situatie rondom milieuzones officieel wijzigt zullen wij bovenstaande tekst aanpassen. Zo ben je altijd op de hoogte van de actuele situatie en kun je op deze pagina steeds blijven zoeken naar in milieuzones toegestane dieselauto’s.

Nieuwe diesels altijd welkom

Tot slot: in plaats van een gebruikte diesel kun je natuurlijk ook een nieuwe dieselwagen aanschaffen. Alle dieselmodellen die nu op de markt verschijnen of in de showroom staan beschikken over schonere techniek en voldoen daarmee aan de eisen (‘Euro6’) van alle Nederlandse milieuzones. Inclusief aan de nu voorziene regels per 2025.

Zoek hier een nieuwe dieselauto