Mijn Autokopen.nl

Milieuzone Amsterdam, Utrecht of Arnhem is voor deze dieselauto’s ook in 2021 geen probleem

Vind hier diesels die op de toekomst zijn voorbereid

In Amsterdam, Utrecht, Arnhem en straks ook Den Haag ben je in de milieuzone niet langer welkom met een oudere, vervuilende dieselauto. Heeft het kopen van een dieselauto dan nog wel zin? Zeker wel: je wordt niet bekeurd zolang jouw – jonge, minder vervuilende – occasion voldoet aan de toelatingseisen die sinds 2020 gelden. In dit artikel laten we je zien welke personen- en bestelauto’s op diesel de komende jaren probleemloos milieuzones binnenkomen.

Sta je op het punt een gebruikte personenauto of bedrijfswagen aan te schaffen? Overweeg je op diesel te rijden? Houd dan bij het uitzoeken van een geschikte auto rekening met de voorwaarden waarmee je zonder bekeuring milieuzones binnenkomt. Deze afgebakende stedelijke gebieden, vaak de binnenstad, zijn verboden terrein voor de meest vervuilende auto’s: oudere dieselauto’s.

Sinds 2020: nationale regels milieuzones

verkeersbord-milieuzone-groen-vanaf-2020-diesel-personenauto-bestelwagen

Groene milieuzone vanaf 2020

Vroeger waren milieuzones een zaak van gemeenten, die elk hun eigen toelatingseisen hanteerden.  Sinds 2020 geldt een overgangsprocedure, de zogenaamde ‘harmonisatie’ van milieuzones. Voortaan gelden voor alle milieuzones dezelfde regels, die worden bepaald door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. In de komende jaren worden de voorwaarden strenger. Een door jou nu aan te schaffen dieselauto dient dus ‘toekomst-proof’ te zijn: eentje waarmee je ook in de jaren die volgen de milieuzones kunt inrijden zonder dat een boete op je deurmat valt.

De gelijktrekking laat Nederlandse gemeenten nog steeds vrij om wel of geen milieuzone in te stellen. Zo heeft Rotterdam besloten niet langer een milieuzone voor personen- en bestelwagens te hanteren. Besluit een gemeente echter om wél een milieuzone in te stellen, dan geldt die zone nu voor zowel personen- als bestelwagens op diesel. Daartussen wordt niet langer onderscheid gemaakt.

Groene of gele milieuzone

verkeersbord-milieuzone-gele-vanaf-2020-diesel-personenauto-bestelwagen

Gele milieuzone vanaf 2020

De enige keuze die gemeenten tegenwoordig hebben is om een ‘gele’ milieuzone in te voeren of een strengere, ‘groene’ zone. Dat laten ze weten door het Milieuzone-verkeersbord te voorzien van een groen dan wel geel onderbord. Je moet het onderbord hebben met daarop de afbeelding van een personen- en bestelwagen.

Er staat nog iets op het onderbord: de Europese uitstootnorm die geldt binnen de betreffende milieuzone. Zo’n ‘euronorm’ schrijft de maximale hoeveel schadelijke stoffen voor die de uitlaat van een diesel mag verlaten. In een gele milieuzone geldt Euro3-emissienorm of hoger, in een groene minimaal euronorm 4.

Diesels met euronorm 3 of hoger zijn personenauto’s en bedrijfswagens die vanaf het jaar 2000 zijn gebouwd. Uitsluitend als jij voorziet dat je de komende jaren slechts steden zult aandoen met een gele milieuzone, kun je met een gerust hart nog een dieselauto bestellen waarvan het bouwjaar tussen 2000 en 2004 ligt.

Dat ligt anders indien je regelmatig een binnenstad met groene zone zult aandoen. Zoals gezegd is die alleen toegankelijk voor auto’s met minimaal Euro4, ofwel diesels met een bouwjaar vanaf 2005. Die hebben, bijvoorbeeld dankzij een roetfilter, een nog lagere uitstoot van ongezonde stoffen voor mens en milieu.

Vanaf de harmonisatie hebben Amsterdam en Arnhem de strengste, groene zone ingevoerd. Vanaf 1 april 2021 volgt Utrecht. Ook Den Haag, die vanaf 1 juli 2021 een milieuzone voor personen- en bestelauto’s instelt, kiest voor euronorm4, dus een groene zone. In deze binnensteden kun je straffeloos terecht met een dieselwagen van bouwjaar 2005 of later.

Wat als nog onbekend is welke milieuzone een stad gaat hanteren? Welke auto moet je bestellen als bijvoorbeeld de binnenstad van Maastricht jouw werkgebied is en deze gemeente overweegt de milieuzone uit te breiden naar personen- en bestelauto’s? Wij adviseren je om dan eveneens een dieselauto aan te schaffen gebouwd in 2005 of later: dan zit je hoe dan ook goed, ongeacht of Maastricht straks een gele of groene milieuzone invoert.

Milieuzones personen/bestelwagens op diesel vanaf 2020

Soort milieuzone Toegankelijk met euronorm Ofwel: met bouwjaar Toegestane dieselmodellen
Gele zone 3 of hoger vanaf 2000 klik hier naar voorraad
Groene zone 4 of hoger vanaf 2005 klik hier naar voorraad

Slechts twee uitzonderingen zijn voorzien. Oldtimers – voertuigen ouder dan 40 jaar – kunnen altijd boetevrij de Nederlandse milieuzones in. Daarnaast kun je voor aangepaste voertuigen van gehandicapten bij de gemeente (kosteloos) om ontheffing vragen.

Vanaf 2025: opschuiving euronormen

verkeersbord-milieuzone-blauw-vanaf-2025-diesel-personenauto-bestelwagen

Blauwe milieuzone vanaf 2025

Dieseltechniek wordt door de jaren heen steeds schoner. In de Europese Unie gaan steeds striktere euronormen gelden. Het kabinet wil daarom iedere paar jaar de milieuzone-eisen opschuiven richting strengere euronormen. Dit wordt voor het eerst voorzien per 2025.

Vanaf dat jaar kunnen steden ervoor kiezen om een groene of blauwe zone in te voeren. Laatstgenoemde gaat daarbij gelden voor diesels die voldoen aan euronorm 5 of hoger. Dat zijn personenauto’s gebouwd vanaf september 2009 en bestelwagens vanaf september 2010. Wil je een dieseloccasion aanschaffen die ook in de periode ná 2025 milieuzone-bestendig is, kies dan uit de voorraad hieronder.

Milieuzones personen/bestelwagens op diesel vanaf 2025

Soort milieuzone Toegankelijk met euronorm Ofwel: met bouwjaar Toegestane dieselmodellen
Groene zone 4 of hoger vanaf 2005 klik hier naar voorraad
Blauwe zone 5 of hoger vanaf 2010* klik hier naar voorraad

* personenauto’s vanaf september 2009, bestelwagens vanaf september 2010

Let op, vanaf 2025 krijgen gemeenten ook de mogelijkheid om een Zero Emission zone in te voeren. In zulke gebieden mogen helemaal geen diesel- of andere brandstofauto’s meer komen. Amsterdam bijvoorbeeld wil (overigens pas in 2030) alleen nog elektrische en waterstofvoertuigen binnen de bebouwde kom toelaten. Kom je daar vaak, dan wordt het tegen die tijd dus zaak om over te stappen op zo’n uitstootloze auto.

Zero Emissie zones zijn wettelijk trouwens alleen voorgeschreven voor bedrijfs- (en vracht)wagens en nog niet voor personenauto’s. Dit voorschrift kan nog veranderen in 2022, wanneer de eerste tussentijdse evaluatie van de landelijke harmonisering plaatsvindt. Dan zal ook worden gekeken of kleine ondernemers eventueel financieel ondersteund dienen te worden in hun overgang naar elektrisch rijden.

Zodra de situatie rondom milieuzones officieel wijzigt zullen wij bovenstaande tekst opnieuw aanpassen. Zo ben je altijd op de hoogte van de actuele situatie en kun je op deze pagina steeds blijven zoeken naar in milieuzones toegestane dieselauto’s.

Dit artikel is voor het laatst bijgewerkt op 4 januari 2021 en vervangt daarmee onze aankooptip ‘Milieuzone Amsterdam, Rotterdam of Utrecht is voor deze dieselauto’s geen enkel probleem’ uit 2019.

Nieuwe diesels altijd welkom

Tot slot: in plaats van een gebruikte diesel kun je natuurlijk ook een nieuwe dieselwagen aanschaffen. Alle dieselmodellen die nu op de markt verschijnen of in de showroom staan beschikken over schonere techniek en voldoen daarmee aan de eisen (‘Euro6’) van alle Nederlandse milieuzones. Inclusief aan de nu voorziene regels per 2025.

Zoek hier een nieuwe dieselauto