Gebruikte SUV-modellen die je aandacht verdienen
Met een budget tot 15.000 euro kun je heel wat SUV-occasions aanschaffen. Vooral het compacte middensegment puilt uit van gewilde cross-overs. Daarnaast zijn er een aantal bijzondere tweedehands SUV-modellen die in deze prijsklasse vallen. Maak kennis met tien interessante occasions die je meestal betaalbaar kunt aankopen bij autobedrijven en dealers.
Je hebt 15.000 euro op je rekening waarmee je een gebruikte SUV wilt aanschaffen. Wat kun je daarvoor krijgen? Natuurlijk een model uit het compacte middensegment. Maar wil je iets bijzonders, een terreinauto bijvoorbeeld of een SUV uit het premiumsegment? Ook dan zijn er mogelijkheden binnen je budget. We hebben tien SUV-occasions voor je geselecteerd die de moeite waard zijn om nader te bekijken.
Skoda Yeti
Skoda’s eerste SUV ooit werd van 2009 tot eind 2017 gebouwd. Ondanks de compacte afmetingen (met 4,223 meter lengte) biedt de hoekig vormgegeven Yeti veel binnenruimte. Dat is mede toe te schrijven aan het variabel indeelbaar interieur ‘VarioFlex’, afkomstig uit de MPV Skoda Roomster. Je kunt bijvoorbeeld een van de drie achterstoelen verwijderen of de bijrijdersstoel voorin, voor het transporteren van lange objecten. Er past dan ook 405 tot 1.760 liter bagage in de Yeti. De uitrusting is basic. Voor terreinrijden voorziet de SUV echter in diverse functies zoals een offroad modus, Hill Descent Control (assistentie bij het heuvelaf rijden) en Anti-Slip Regulation. De krachtige uitvoeringen zijn voorzien van vierwielaandrijving (‘4WD’), waarbij de wielen achteraan hun eigen (‘onafhankelijke’) wielophanging hebben. Zo krijgen het linker en rechter achterwiel elk de kracht die nodig is voor een betere wegligging en rijcomfort.
Skoda’s moederbedrijf Volkswagen leverde de aandrijflijn van de Yeti, het maakte gebruik van de bodemplaat van de bekende Skoda Octavia. De Yeti is een veilige auto; in 2009 behaalde de SUV de maximale vijf sterren in de Euro NCAP-crashtest. De ANWB verkoos de functionele SUV tot Trekauto van het Jaar 2010. Het geremd trekgewicht ligt op 1.200 kg, bij sommige versies enkele honderden kilo’s meer. In 2013 heeft de Yeti een facelift gekregen; als eerste auto beschikte de SUV toen over een achteruitcamera voor parkeren. Skoda introduceerde daarbij de (4WD) Yeti Outdoor met zwart afgewerkte offroad accenten. Net als de reguliere Yeti is deze soms verkrijgbaar met luxe uitrusting (de Laurin & Klement-uitvoering) of als sportieve Monte Carlo.
Hier vind je Skoda Yeti occasions.
Mini Countryman
Zoek je een leuke rijdersauto dan kan de Mini Countryman jouw nieuwe aanschaf worden. De SUV is leverbaar met diverse twinturbomotoren van moederbedrijf BMW, handgeschakeld of met automaat en eventueel met All4-vierwielaandrijving. Net als andere Mini-modellen is de cross-over voorzien van techniek die de SUV ‘kart-achtige’ rijeigenschappen meegeeft. Afhankelijk van de uitvoering gaat het over snufjes als bijvoorbeeld Dynamic Stability Control tegen slippen; traction control voor meer grip; een elektronisch sperdifferentieel dat snelheidsverschil tussen apart aangedreven wielen mogelijk maakt; en snelheidsafhankelijke ‘Servotronic’ stuurbekrachtiging.
Wil je de premium uitgevoerde cross-over onder de 15.000 euro aanschaffen, ga dan voor een occasion van de eerste generatie (2010 tot 2016), in het bijzonder het instapmodel Countryman One. Die is doorgaans in ruime mate en tegen een betaalbare prijs beschikbaar. Geen exemplaar is hetzelfde, want het personaliseren van je Mini is tot kunst verheven. Er zijn uitvoeringen met vier afzonderlijke stoelen en met een neerklapbare achterbank. Enkele jaren lang was ook de driedeurs Mini Paceman (4,11 meter lang) verkrijgbaar, een kruising tussen de SUV en een coupé. De Countryman is slechts 4,097 meter lang, ten opzichte van andere Mini-modellen biedt dit model echter veel binnenruimte (350 tot 1.170 liter bagage). Mini is een van de meest waardevaste merken.
Hier vind je Mini Countryman occasions.
Opel Mokka (X)
Een van de eerste uit Duitsland afkomstige compacte cross-overs was de Opel Mokka (4,28 meter lang). De SUV uit 2012 was volgehangen met technische rijhulpsystemen zoals dynamische bochtenverlichting, de rijstrookassistent Lane Departure Warning en verkeersbordherkenning. Het Elektronisch Stabiliteitsprogramma (ESP) biedt zowel Hill Descend als Hill Start Assist, het laatste assistentiesysteem ondersteunt wegrijden helling op. Ook zijn vele veiligheidssystemen aanwezig. Het leverde een 100 procent Safety Assist-score op in de Euro NCAP-botsproeven, wat mede leidde tot het vijf sterren totaalresultaat. Optioneel wordt de Mokka geleverd met intelligente 4WD, een systeem dat niet de nadelen heeft van reguliere vierwielaandrijving, zoals trillingen, een hoog brandstofverbruik en gewicht. In een milliseconde reageert het op veranderende rijomstandigheden, door de optimale kracht naar elk van de vier wielen te sturen. Onder normale omstandigheden worden echter alleen de voorwielen aangedreven, wat een stuk zuiniger is in brandstofverbruik.
Interessant voor ons Nederlanders is het standaard in de achterbumper geïntegreerde draagsysteem voor een fiets. Wil je drie fietsen op de (kantelbare) bagagedrager mee kunnen nemen dan is er de optionele FlexFix-fietsendrager. Met de Opel Mokka kun je tot 1.500 kg geremd gewicht trekken. Opel bracht van de Mokka een half miljoen exemplaren op de markt, deze zijn als occasion al tussen de 10.000 en 15.000 euro verkrijgbaar. Van de Mokka en de in 2016 verschenen Mokka X zijn daarnaast voor zakelijke rijders interessante Business-uitvoeringen gebouwd.
Hier vind je Opel Mokka occasions.
Subaru Forester
In 1997 begon de Subaru Forester z’n leven als SUV-achtige stationwagon. Vanaf de derde generatie (2008 tot 2012) maakte de auto een transformatie door tot ‘echte’ SUV. In het vooronder ligt een viercilinder ‘boxermotor’, een krachtbron die lekker compact is. Dit keer verscheen daarvan ook een dieseluitvoering. In Nederland bouwden diverse installateurs de Forester overigens om naar lpg, wat financieel gunstig te rijden is bij een hoog aantal kilometers per jaar. De symmetrische vierwielaandrijving met centraal gelegen differentieel laat elk wiel (permanent) op eigen snelheid ronddraaien. Het differentieel zorgt voor de juiste verdeling van krachten en de symmetrie voor een optimale balans. Dat maakt de Forester zeer geschikt als trekauto voor de caravan of trailer. Het geremde trekgewicht ligt op 2.000 kg.
In 2008 riep de Consumentenbond het model uit tot de betrouwbaarste auto van Nederland. Behalve van de derde generatie zijn er ook veel aantrekkelijk geprijsde vierde generatie Forester-exemplaren te vinden, uit de periode 2013 tot 2018. Het nieuwe model groeide enkele centimeters, tot 4,595 meter. Standaard krijg je deze generatie SUV met een CVT-automaat. Dankzij deze ‘traploze’ Continu Variabele Transmissie rijd je altijd met een zo gunstig mogelijk toerental en bespaar je brandstof. De nieuwe X Mode-functie geeft de mogelijkheid om on- en offroad extreme situaties de baas te blijven zonder wielslip. In ons land zijn geen snelle STI-versies uitgebracht maar wel de Forester (Turbo) XT, met aerodynamicpakket en sportieve aankleding.
Hier vind je Subaru Forester occasions.
Land Rover Range Rover (Sport)
Toegegeven: de meeste Range Rover-occasions zijn onbetaalbaar – tot wel 175.000 euro! Van de derde generatie (2002 tot 2012) kun ook jij echter af en toe een prachtexemplaar aanschaffen ónder de 15 mille; soms zelfs van de dynamischer rijdende Range Rover Sport. We hebben het hier over een full-size SUV van minimaal 4.950 meter lang, met de weelderige en comfortabele uitrusting die je alleen in het segment van luxe SUV’s vindt. Het vlaggenschip van Land Rover wordt al sinds 1970 gebouwd. De derde generatie is mede ontwikkeld onder BMW-eigendom. Daardoor worden onderdelen gedeeld met diens toenmalige 7 Serie, of in latere exemplaren de 5 Serie.
De V8-motoren zijn soms afkomstig van BMW of anders van zustermerk Jaguar. De benzine-exemplaren hebben een inhoud tussen de 4,2 en 5,0 liter, de diesels (ook van latere eigenaar Ford) van 3,0 tot 4,4 liter. Alle motoriseringen zijn voorzien van automaat en 4WD. De Range Rover is een van de meest terreinwaardige SUV’s. Omdat je tot wel 3.500 kg geremd gewicht achter de Range Rover (Sport) kunt hangen is ‘ie bij uitstek geschikt als trekauto. Ook de kofferruimte is riant, met 535 tot 1.756 liter inhoud.
Hier vind je Range Rover en Range Rover Sport occasions.
Mitsubishi ASX
Sinds Mitsubishi de ASX in 2010 op de Nederlandse markt bracht, is de 4,365 meter lange SUV al meerdere keren aangepast. In essentie echter dateert de occasion van dezelfde generatie als het nieuw verkrijgbare model. Technisch is Mitsubishi’s compacte SUV verwant aan PSA-modellen als de Citroën C4 Aircross.
De ASX, die volgens het merk ‘gemaakt is voor het avontuur’, is standaard voorzien van een start/stop-systeem. Dat maakt elk exemplaar minimaal euro5-waardig, dat wil zeggen: welkom in de meest strenge milieuzones. Ook die met de 1,8 liter turbodieselmotor voorzien van directe injectie. Vierwielaandrijving is optioneel op (alleen) de dieseluitvoeringen. Het zijn echter vooral voorwielaangedreven (benzine-)occasions die met het budget tot 15.000 euro verkrijgbaar zijn. Standaard is jouw Mitsubishi ASX voorzien van ABS, traction control, keyless entry, elektrisch bedienbare ramen, airco en audio. Achterin de auto kun je 406 tot 1.169 liter aan spullen kwijt.
Hier vind je Mitsubishi ASX occasions.
Volvo XC60
De middelgrote premium cross-over Volvo XC60 maakt onderdeel uit van de 60-serie, samen met de Volvo S60 en V60. Gebouwd op de bodemplaat van vorige merkeigenaar Ford, deelt de SUV techniek met modellen als de Ford Mondeo. Uiterlijk heeft ‘ie designkenmerken van diverse andere Volvo-modellen. De auto verscheen in 2008, pas 10 jaar later volgde de tweede generatie (4,627 meter lang). Een aantal maal introduceerde het merk nieuwe motoren die het verbruik meestal zuiniger maakten; vanaf het begin voldoen alle krachtbronnen aan minimaal de Euro5-uitstootnorm. Diverse betaalbare XC60’s zijn met (automatisch in- en uitschakelende) All-Wheel Drive te koop. Ook zijn occasions regelmatig voorzien van een trekhaak, waarmee je – afhankelijk van de uitvoering – 1.600 tot 2.000 kg geremd gewicht kunt meezeulen.
Het merk Volvo staat bekend om veiligheid en scoort met de XC60 vooral op bestuurdersveiligheid voorin. Snufjes als het automatische City Safety-noodremsysteem, de botswaarschuwing Colisson Warning met Auto Brake, Driver Alert Control (vermoeiheidssignalering) en Dynamic stability and traction control (anti-slip en -wielspin) zitten alle op zelfs de oudste XC60-exemplaren. De in Gent gebouwde SUV kun je (op benzine of diesel) regelmatig voor minder dan 15.000 euro aanschaffen. Dat geldt zelfs voor de R-Design occasions, uitvoeringen met een sportiever onderstel en uiterlijk. Natuurlijk kun je ook kiezen voor extra aangeklede versies, waaronder de bekende Ocean Race-uitvoeringen.
Hier vind je Volvo XC60 occasions.
Suzuki Grand Vitara
De nieuwere Suzuki Vitara-occasions kosten in veel gevallen meer dan 15.000 euro, maar regelmatig kun je een voormalig pareltje binnen het genoemde budget op de kop tikken. Ben je een enthousiaste terreinrijder dan zijn de tweede en derde generatie Vitara – te herkennen aan het reservewiel achterop – echt iets voor jou. Sinds 2015 kennen we de Vitara vooral als cross-over maar de eerste drie generaties (vanaf 1988) waren specifiek voor offroadgebruik ontwikkeld. Een deel van de aangeboden occasions is dan ook van vierwielaandrijving voorzien.
De tweede generatie (1998 tot 2004) kreeg de naam Grand Vitara. Toch was de SUV nog altijd compact: de meest voorkomende vijfdeursuitvoering was 4,178 meter lang. Alleen motoren met minimaal 2,0 liter inhoud werden gebruikt. Dat maakt het trekken van een aanhanger (tot 1.850 kg geremd gewicht) goed mogelijk. De derde generatie (2005) kreeg 4,470 lengte mee. Suzuki verving het zware, inflexibele ‘ladderchassis’ onder de auto door een moderne, zelfdragende carrosserie (‘unibody’). Die heeft bijvoorbeeld kreukelzones ingebouwd, voor extra veiligheid bij een ongeval. De geheel nieuwe Grand Vitara kreeg verder volledig onafhankelijke achterophanging en stond hoger boven het asfalt. Er kwam een keur van motoren (1,6 tot 2,7 liter) beschikbaar en ook een 1.9-diesel van Renault. Na de facelift in 2008 was zelfs een V6 van General Motors te bestellen. Toen werd ook traction control standaard. De 4WD-versie is beschikbaar met een centraal differentieel voor lagere gearing, een systeem waarmee je op lagere snelheid obstakels kunt nemen bij het terreinrijden.
Hier vind je Suzuki (Grand) Vitara occasions.
Toyota Land Cruiser
In jaren ’40 van de 20e eeuw ontwierp Toyota een prototype legerauto die volgens opdracht ‘zo sterk als een vrachtwagen’ moest zijn. Het uiteindelijke productiemodel Land Cruiser is inmiddels al zo’n 65 jaar op de markt. Nog altijd staat de carrosserie op een ladderchassis, wat een grote bodemvrijheid biedt en makkelijk te repareren is. Via gedaanten als onder meer pick-up en stationwagon veranderde het model vanaf de jaren ‘90 in de SUV die we nu kennen. Altijd met 4×4-capaciteiten en actieve wielophanging. Dat laatste wil zeggen dat sensoren continu de toestand van de ondergrond en de beweging van de auto monitoren, om vervolgens vering en demping automatisch aan te passen. Bijzonder is dat de terreinwagen altijd met luxematerialen zoals houten sierdelen en lederen bekleding wordt aangekleed.
Inmiddels zijn diverse SUV-generaties elkaar opgevolgd. Het merendeel van de Land Cruisers onder de 15.000 euro zijn van de 120-generatie (sinds 2002), af en toe zit er een Serie 100 (1998) of 150 (2007) tussen. De lage prijs is bijna altijd exclusief btw en BPM, want deze SUV wordt merendeels als bedrijfswagen (‘Van’) gebruikt. De auto, die wereldwijd in moeilijk toegankelijke gebieden wordt ingezet, staat bekend als een van de meest betrouwbare modellen. Het is dan ook geen probleem om een Land Cruiser met veel kilometers op teller aan te schaffen. Er zijn drie-, vier- en vijfdeurs-exemplaren te vinden. De motor is immer krachtig met minimaal 4 liter inhoud. Afhankelijk van de uitvoering mag je tot wel 3.500 kg geremd gewicht meetrekken. De lengte van de 120-serie ligt op 4,405 meter, die van de Serie 100 op 4,890 meter.
Hier vind je Toyota Land Cruiser occasions.
Mercedes-Benz M-Klasse
Wat tegenwoordig de Mercedes-Benz GLE is heette vroeger de M-Klasse (soms ‘ML’). In 1997 bouwde het Duitse merk deze als z’n eerste SUV. Het model valt in het premiumsegment, waardoor je een uitgebreide uitrusting kunt verwachten. Ook de motorisering is van een zwaar kaliber; de AMG-performanceversies zijn zelfs voorzien van een V8-motor. Permanente 4Matic-vierwielaandrijving is standaard, met drie differentiëlen die het verschil in snelheid tussen de wielen regelen en met vierwiel elektronische traction control dat doorslippen voorkomt. Samen levert dit goede grip op in sneeuw en ‘heavy duty’ omstandigheden. Voor de eerste generatie M-Klasse, ‘W163’ geheten, ontving Mercedes de World Car Award 1999.
De tweede generatie ‘W164’ (2006 tot 2011) was liefst 15 cm groter, in totaal 4,788 meter in lengte. Ook het trekvermogen verbeterde aanzienlijk, van 2.650 naar 3.500 kg geremd gewicht. De 4Matic kreeg een centraal sperdifferentieel, dat ook trekkracht stuurt naar het buitenste wiel. Zo heb je meer tractie en kun je zelfs driften. Net als de eerdere M-Klasse is deze als zevenpersoonsuitvoering, met derde zitrij, te vinden. Hoewel dit ten koste gaat van de bagageruimte – die in de W163 liefst 633 tot 2.020 liter bedroeg – blijft de ruimte achterin royaal (551 tot 2.050 met de derde zitrij eruit). Koop je deze generatie dan komt ‘ie altijd met 7G-Tronic automaat. Sinds de facelift van 2008 steeg de beoordeling in de crashtest van vier naar vijf sterren.
Hier vind je Mercedes-Benz M-Klasse occasions.
Nog geen keuze kunnen maken? Zoek dan direct in het volledige aanbod van SUV occasions.
Bovenstaande vanafprijzen zijn – tenzij anders vermeld – consumentenadviesprijzen: inclusief btw, BPM en alle rijklaarkosten.