Occasions van hybrides zonder stekker
Ze zijn zuinig, voorzien van een automaat en beter voor het milieu. De voordelen van het rijden in een hybride-auto zijn groot. Ook voor steeds meer occasionkopers komt deze zuinige aandrijftechniek binnen handbereik. Wist je dat je al vanaf zo’n 5.000 euro in een betrouwbare en zuinige hybride-auto stapt? Wij hebben die en zes andere interessante hybride occasions voor je op een rij gezet.
De tweedehands hybride-auto’s die we hieronder noemen zijn voorzien van een zelfopladend systeem en hebben dus geen stekker. Ten opzichte van zogenaamde plug-in hybrides zijn gewone hybridemodellen voordeliger in aanschaf en handiger in gebruik, want je hoeft nooit met een stekker in de weer. De keerzijde is dat je minder ver op elektriciteit kunt rijden, omdat de accu kleiner is. Bij een stekkerloze hybride drijft een brandstofmotor het grootste deel van de tijd de wielen aan. Alleen bij lage snelheden, accelereren en bij gas loslaten neemt de elektromotor deels of helemaal de taak over van de hoofdmotor. Je rijstijl en het soort traject dat je rijdt zijn sterk van invloed op het brandstofverbruik dat je realiseert. Een hybride-auto kan extreem zuinig zijn, maar alleen als je die op de juiste manier gebruikt. Voor een ‘sportieve’ rijstijl is een hybride minder geschikt. Dat betekent overigens niet dat een hybride er niet sportief uit kan zien…
Toyota Prius
Toyota is dé hybridepionier en kwam in 1997 al met de eerste generatie Prius. Over die auto werd nog een beetje lacherig gedaan, ook omdat het ontwerp niet bij iedereen in de smaak viel. Maar vanaf de tweede generatie in 2003 heeft Nederland het concept omarmd. De auto werd populair onder zowel zakelijke als particuliere rijders. Zijn aerodynamische vorm werd door diverse andere merken gekopieerd, ook enkele auto’s in dit overzicht zijn overduidelijk op de Prius geïnspireerd. Toyota heeft de techniek van het model in de loop der jaren steeds verder fijngeslepen. Het naadloze samenspel van brandstof- en elektromotor en de traploze automaat zorgen voor een soepele rij-ervaring, waar je bijna als vanzelf zuiniger van gaat rijden. Occasions van de eerste Prius vind je niet snel, maar een exemplaar van de tweede generatie koop je al vanaf minder dan 5.000 euro. De modernere en krachtigere derde editie van de Prius, die in 2009 naar Nederland kwam, is er vanaf 8.500 euro. Het theoretische brandstofverbruik van deze modellen is 1 op 23,2 (tweede generatie Prius) en 1 op 25 (derde generatie).
Zoek naar een tweedehands Toyota Prius
Honda Insight
Pas toen Toyota de derde generatie Prius presenteerde, kwam de eerste echte concurrent: de Honda Insight. Met een op de Prius gebaseerd ontwerp hoopte het Japanse merk een graantje mee te pikken van het hybridesucces. Dat lukte goed in Nederland, ook omdat de Insight net iets goedkoper was dan zijn grote voorbeeld. De opzet van de aandrijflijn is in grote lijnen hetzelfde, al gebruikt Honda wel een kleinere benzinemotor. Het theoretische verbruik van de Insight bedraagt 4,4 l/100 km (1 op 22,7). Het 4,39 meter lange model is bijna 6 jaar leverbaar geweest en kreeg geen opvolger. De occasionprijzen beginnen bij zo’n 5.000 euro.
Zoek naar een tweedehands Honda Insight
Hyundai Ioniq Hybrid
Na het verdwijnen van de Honda Insight duurde het een aantal jaar voordat er weer een merk met een Prius-achtige auto op de markt durfde te komen. Dit keer meldde zich een Koreaanse autofabrikant, Hyundai. Dat merk pakt het met de Ioniq, die vanaf 2016 wordt geleverd in Nederland, rigoureus aan. Er kwam namelijk niet alleen een hybride (met en zonder stekker), maar ook een volledig elektrische versie. De reguliere hybride heeft een 141 pk sterke aandrijflijn en is goed voor een theoretisch brandstofverbruik van 1 op 29,4. De Ioniq maakt in tegenstelling tot zijn Japanse concurrenten geen gebruik van een CVT-automaat, maar van een zestraps automaat. Dat heeft als voordeel dat de motor bij zware belasting minder gaat ‘loeien’. Occasions van de Ioniq Hybrid zijn inmiddels volop verkrijgbaar, vanaf zo’n 17.500 euro.
Zoek naar een tweedehands Hyundai Ioniq Hybrid
Lexus CT 200h
Lexus profiteert als luxemerk van Toyota van alle technologie die het moederbedrijf in huis heeft. Dat resulteerde onder andere in de CT 200h, een model met de betrouwbare Prius-techniek maar dan in een sportiever vormgegeven jasje. De Lexus was in de jaren na zijn introductie in 2011 behoorlijk populair bij zakelijke rijders, waardoor het aanbod van occasions groot is. De CT 200h kreeg updates in 2012, 2013 en 2017, maar hield onveranderd een 1.8 benzinemotor en een systeemvermogen van 136 pk. Het brandstofverbruik bedraagt in theorie 3,8 l/100 km (1 op 26,3). De prijzen van een tweedehands Lexus CT 200h starten bij ongeveer 10.000 euro.
Zoek naar een tweedehands Lexus CT 200h
Kia Optima Hybrid
De Kia Optima is misschien niet de eerste auto waar je aan denkt bij een hybride en waarschijnlijk ook niet de eerste Kia. Het merk heeft de laatste jaren veel succes met de hybride Niro, maar kwam in 2013 al met de Optima Hybrid. Onbekend maakt onbemind, want je koopt al een luxe middenklassesedan met 190 pk vermogen en zestraps automaat vanaf 14.000 euro. De Optima is met een lengte van 4,85 meter een klasse groter dan de Prius en co. Daarmee is het een interessante optie voor wie in een relatief grote en luxe, maar toch zuinige auto wil rijden. Het theoretische verbruik van de Kia is 5,4 l/100 km (1 op 18,5).
Zoek naar een tweedehands Kia Optima Hybrid
Toyota Auris Hybrid
Tegenwoordig is bijna elke Toyota als hybride verkrijgbaar, maar het eerste reguliere model dat de Prius-techniek adopteerde was de Auris in 2010. De Auris Hybrid werd tegelijkertijd met de facelift van het model gepresenteerd, want de auto was al sinds 2007 leverbaar met gewone brandstofmotoren. In 2012 volgde een nieuwe generatie, die meteen vanaf de verkoopstart als hybride werd geleverd. Kort daarna volgde de Touring Sports, waardoor het hybride-aanbod werd uitgebreid met een ruime stationwagon. De occasionprijzen van de eerste Auris Hybrid beginnen bij zo’n 8.000 euro, de nieuwere generatie koop je vanaf 11.000 euro.
Zoek naar een tweedehands Toyota Auris Hybrid
Honda Jazz Hybrid
Honda had de smaak te pakken na de introductie van de Insight. Er volgde een sportieve coupé, de CR-Z die, uniek bij een hybride, een handgeschakelde versnellingsbak heeft. Maar waar dat een auto voor liefhebbers bleef, sprak de Jazz Hybrid een veel bredere doelgroep aan. Een compacte auto, verpakt in een praktische koets en met een laag verbruik. Bij de introductie in 2011 was de Jazz de goedkoopste hybride van Nederland. Combineer dat met de beroemde Japanse betrouwbaarheid en je hebt een aantrekkelijk model. Als occasion is hij er vanaf 9.000 euro. De hybridetechniek van de compacte Honda komt uit de Insight. Honda gaf voor de Jazz Hybrid destijds een verbruik op van 4,3 l/100 km (1 op 23,2).
Zoek naar een tweedehands Honda Jazz Hybrid