De autoverkopen in Nederland zijn de afgelopen maand gedaald met 15,9 procent ten opzichte van juli 2008. De daling is minder hevig dan in de afgelopen maanden. Het grootste dieptepunt lijkt achter de rug, vertellen de cijfers van Bovag, Rai en RDC.

In juli werden er 33.712 nieuwe auto op kenteken gezet, 15,9 procent minder dan in juli 2008. Over heel 2009 staat de teller nu op 254.996 auto’s, een kwart minder dan vorig jaar in dezelfde periode. Goed nieuws voor het milieu is dat de gemiddelde CO2-uitstoot van de nieuw verkochte auto’s is gedaald van 157 g/km in 2008 naar 149 g/km dit jaar.

In juli gaat Toyota met de titel ‘best verkochte merk’ aan de haal. Het merk behaalde afgelopen maand een marktaandeel van bijna elf procent, vooral dankzij de succesvolle Aygo en Prius. Niet geheel toevallig zijn dat twee modellen die vrijgesteld zijn van aanschafbelasting BPM en vallen in de lage, veertien procent bijtellingsklasse.

Ford legt in juli beslag op de tweede plaats, Volkswagen moet genoegen nemen met de derde stek. Peugeot en Opel maken de top 5 vol. Bij de modellen voert de Volkswagen Golf nog steeds de lijst aan, gevolgd door de Toyota Aygo, Ford Fiesta, Ford Focus en de Toyota Prius.

In absolute aantallen verkochten bijna alle merken de afgelopen maand minder auto’s dan in juli vorig jaar, ook Toyota. De enige merken die een behoorlijke plus noteren zijn Dacia, Fiat (dankzij de 500), Lancia (dankzij de Delta), Ford (dankzij de Fiesta), Honda (dankzij de Insight), Suzuki (dankzij de Alto) en Volvo (dankzij de XC60).