Peugeot RZC Hybrid4

Peugeot presenteert op aankomende IAA in Frankfurt twee hybridemodellen. De 3008 Hybrid4 komt in 2011 op de markt en de RCZ Hybrid4 is nog een conceptcar die laat zien wat de toepassingsmogelijkheden van het hybridesysteem van PSA Peugeot Citroen zijn.

Peugeot maakt er geen geheim van dat het al jaren werkt aan een hybride aandrijflijn. Hybrid4 is het resultaat en die vier staat voor vielwielaandrijving. De Fransen monteren de elektromotor namelijk bij de achterwielen zodat de hybrides van het merk vierwielaangedreven zijn. Nog een bijzonderheid ten opzichte van de Toyota Prius en Honda Insight is dat Peugeot werkt met een dieselmotor in plaats van een benzinemotor.

In de 3008 en RZC drijft een 2,0 liter HDiF met 163 pk en 300 Nm de voorwielen aan. Een 37 pk sterke elektromotor zorgt voor de aandrijving van de achterwielen. Het systeem is volledig elektrisch geregeld, er is geen mechanische verbinding tussen de voor- en achterwielen. Net als bij de Toyota Prius regelt de elektronica de mate waarin de verbrandingsmotor werkt. De elektromotor levert een continu vermogen van 27 pk. Bij Peugeot is het systeem gekoppeld aan een gerobotiseerde zesversnellingsbak.

Zowel met de RCZ als de 3008 Hybrid4 is het mogelijk over een afstand van 4,5 kilometer volledig elektrisch te rijden. De RCZ stoots slechts 95 g/km uit en verbruikt 3,7 l/100 km (1 op 27). De prestaties lijden niet onder het hybridegeweld: 0-100 km/u in slechts 8,5 seconden een topsnelheid van 215 km/u. Voor de 3008 Hybrid4 geeft Peugeot een gecombineerd brandstofverbruik op van 3,8 l/100 km (1 op 26,3) en een CO2-uitstoot van 99 g/km. De sprint van 0 naar 100 km/u verloopt in 8,8 seconden.