Als een van de laatste 911-modellen krijgt de GT3 RS een make-over. De ‘nieuwe’ is sneller, lichter en heftiger, meer dan ooit een raceauto voor op de openbare weg.

De vernieuwde Porsche 911 GT3 RS krijgt net als de GT3 de nieuwe 3.8 zescilinder, alleen levert het blok in de RS nog eens 15 pk extra. Het totaal komt daarmee op 450 pk. Het specifieke vermogen van 118 pk per liter is ongekend voor een turboloze motor. Porsche zegt dat de motor evengoed geschikt is voor dagelijks gebruik.

Het PASM actieve onderstel is nog eens onder handen genomen en de auto heeft een grotere spoorbreedte voor en achter. De aanwezigheid van de handgeschakelde zesversnellingsbak onderstreept het puristische karakter van de RS, de bakverhoudingen zijn afgestemd op het behalen van maximale prestaties op het circuit.

De aerodynamica is verbeterd voor meer downforce. De achtervleugel is nog groter geworden en vervaardigd uit koolstofvezel. Optioneel levert Porsche een lithium-ion accu die 10 kg lichter is dan de reguliere accu. Naast alle technische wijzigingen krijgt de RS ook de optische wijzigingen van de overige 911-modellen mee. Begin volgend jaar komt de RS naar Nederland, de prijs is nog niet bekend.