De regering zet haar beleid om schoon autorijden te stimuleren voort in 2010. Vooral elektrische auto’s, die geen schadelijke stoffen uitstoten, vallen gunstige belastingmaatregelen ten deel. Dat blijkt uit de miljoenennota 2010, die vanmiddag door minister Bos van Financiën is gepresenteerd.

Terwijl de troonrede somber van toon is, hebben automobilisten die kiezen voor schonere auto’s niet te veel te klagen. Het kabinet zet de stimuleringsmaatregelen voor zuinige en schone auto’s onverminderd voort, ja ze doet er zelfs een schepje bovenop. Zo hoeven bezitters van ‘zeer zuinige auto’s’ (diesels met een CO2-uitstoot van maximaal 95 g/km en benzineauto’s met maximaal 110 g/km CO2) niet langer motorrijtuigenbelasting (MRB) te betalen. Dieselrijders wiens auto’s voldoen aan de Euro 6-normen krijgen de komende drie jaar korting op de BMP.

Maar het best af zijn de automobilisten die in een elektrische auto (EV) rijden. De BPM-vrijstelling voor deze voertuigen wordt verlengd tot 2018, wanneer deze belasting verdwijnt en overgaat in de kilometerheffing. Natuurlijk profiteren ook deze auto’s van de MRB-vrijstelling. Daarnaast hoeven EV-leaserijders de komende twee jaar niets fiscaal bij te tellen. In de drie daarop volgende jaren geldt voor deze auto’s een speciaal bijtellingstarief van slechts 7 procent. Het moge duidelijk zijn: De regering wil de opkomst van elektrische auto’s stimuleren.

Voor automobilisten zijn de belangrijkste maatregelen uit de miljoenennota:

  • Per 2010 afschaffing bonusmalus-regeling en CO2-toeslag in de BPM-heffing
  • In 2010 en 2011 gaat de BPM-korting voor ‘zuinige auto’s’ omhoog van 500 naar 700 euro
  • BPM-vrijstelling voor elektrische auto’s geldt tot 2018
  • BPM-korting van 1.500 euro (2011), 1.000 euro (2012) en 500 euro (2013) voor Euro 6-diesels
  • Dieselauto’s met af-fabriek roetfilter krijgen in 2010 300 euro korting
  • Geen fiscale bijtelling voor elektrische auto’s in 2010 en 2011, daarna 7 procent
  • Zeer zuinige auto’s krijgen MRB-vrijstelling

Naast deze maatregelen voor individuele autorijders staan in de miljoenennota ook voornemens om de ontwikkeling van EV’s te stimuleren en flink te investeren in de infrastructuur. Daarnaast is er 30 miljoen euro gereserveerd om de sloopregeling in 2010 voort te zetten.