Fiat was in 2008 wederom het merk (én het concern) met de geringste gemiddelde CO2-uitstoot per auto. Het Italiaanse automerk heeft als eerste de door de Europese Unie vastgestelde norm behaald van gemiddeld minder dan 130 gram CO2 per kilometer.

Deze week verscheen het jaarlijkse CO2-rapport van het Amerikaanse Jato Consult. Het probeert de vraag te beantwoorden of de norm die de EU heeft vastgesteld voor 2015 – per merk een gemiddelde CO2-uitstoot van maximaal 130 g/km – wordt gehaald. In 2012 zou al 65 procent van alle auto’s hieraan moeten voldoen.

Jato constateert dat gedurende de eerste negen maanden van 2008 reeds de helft van de nieuw verkochte auto’s in Europa op een lager gemiddelde zaten dan deze 130 g/km. Dat is een verdubbeling ten opzichte van 2003, toen nog maar 24 procent aan de norm voldeed. Het bureau concludeert dat ‘de technische vooruitgang goede mogelijkheden biedt’ om in 2015 de volle 100 procent te bereiken. Echter, “De vraag naar steeds meer veiligheid en comfort verhindert gewichts- en daarmee emissiereductie.”

Fiat staat wederom op de eerste plaats van automerken met de laagste gemiddelde CO2-uitstoot. In 2008 was dit 133,7 g/km, inmiddels is dit al gedaald tot 129,1 g/km. Daarmee is Fiat het eerste merk dat aan de 2015-norm voldoet. De top 3 over 2008 wordt aangevuld met Peugeot (138,1 g/km) en Citroën (142,2 g/km). BMW krijgt een pluim vanwege de grote relatieve daling van de uitstoot. Worden alle automerken van de fabrikanten gecombineerd, dan staat de Fiat-groep bovenaan met gemiddeld 138,4 g/km.

Het Italiaanse concern scoort zo goed door een combinatie van factoren. Het merk bouwt veel compacte modellen, die lichter van gewicht zijn en minder brandstof verbruiken. Een aanzienlijk deel (65.000 auto’s) wordt voorzien van een aandrijving op autogas of LPG, brandstoffen die beduidend schoner zijn dan benzine of diesel. Net als andere fabrikanten doet de Fiat-groep ook aan downsizen en het uitbrengen van zuinige ‘Pur O2‘-modellen. Met behulp van haar innovatieve MultiAir-technologie wil Fiat nog schonere auto’s gaan bouwen.

Jato constateert verder dat landen die de aankoop van schone auto’s stimuleren met belastingwetgeving het beste scoren. Daar hoort Nederland dus ook bij. In ons land lag de gemiddelde uitstoot vorig jaar op 160 g/km. 40 procent van de aanschafte nieuwe wagens komt al uit het A- of B-segment. Met de nieuwe maatregelen en de trend naar nog kleinere auto’s kan de CO2-uitstoot door auto’s hier nog verder dalen.