Toyota Sienna 2010

Update 19 april: De Amerikaanse autoriteiten melden dat Toyota akkoord gaat met de opgelegde boete van 16,4 miljoen dollar. Juridisch geeft de autofabrikant niet toe technische problemen te hebben verzwegen. Hiermee dekt het zich in tegen particuliere claims.
De zich al drie maanden voortslepende crisis rondom technische problemen bij Toyota sleept zich voort. Gisteren moest de Noord-Amerikaanse tak weer 600.000 auto’s terugroepen naar de dealers. Daarnaast dreigt de Amerikaanse toezichthouder op de veiligheid nogmaals een boete op te leggen.

Gisteren kondigde Toyota Motor North America aan opnieuw een groot aantal auto’s terug te roepen vanwege een veiligheidsprobleem. Het gaat om 600.000 MPV’s van het model Sienna, een auto die niet in Europa wordt verkocht. De toezichthouder zou zes klachten hebben ontvangen dat de bevestigingsstang van het reservewiel zodanig door roest was aangetast, dat het wiel tijdens het rijden van de auto afviel. De roest zou zich vooral openbaren in de ‘koude klimaat’ staten van de V.S., waar regelmatig met zout wordt gestrooid tegen gladheid. Toyota heeft de modellen waar het om gaat direct teruggeroepen naar de garage. De fabrikant was niet op de hoogte van het probleem.

Dat ligt anders bij de eerdere terugroepacties. Vanwege maandenlang uitstel legde de Amerikaanse toezichthouder de Japanse autofabrikant onlangs de grootst mogelijke boete op van 16,4 miljoen dollar. Deze week maakte het instituut bekend te overwegen nog een tweede boete op te leggen. Document-onderzoek heeft namelijk naar voren gebracht dat Toyota op de hoogte was van twee verschillende problemen met gaspedalen. Tegen de eerste boete kan Toyota nog tot maandag in beroep gaan; echter in dat geval loopt de autobouwer de kans dat het door het Amerikaanse Ministerie van Justitie vervolgd zal worden.

Ondertussen onderzoekt Toyota ook zelf de aantijgingen. Zo heeft het de afgelopen week de verkoop van de 2010 Lexus GX 460 stopgezet om de vermeende koprol te bestuderen en aan te pakken. Ook heeft Toyota beschuldigingen onderzocht van elektronische problemen. Het bedrijf zegt echter daarvoor geen bewijzen te hebben gevonden.

De zakenkrant Wall Street Journal bracht afgelopen week een achtergrondverhaal over de problemen bij Toyota. De kwaliteitscrisis zou een al jaren durende vete aan het licht brengen tussen de familie Toyoda (de oprichters van het bedrijf) en het management dat de touwtjes in handen had gedurende de laatste 15 jaar, toen de familie niet aan de macht was. De huidige topman Akio Toyoda heeft publiekelijk gezegd dat veiligheid en betrouwbaarheid gedurende deze jaren onderschikt waren aan winst en groei. De managers verdedigen zich nu door te zeggen dat Toyoda zich nooit verzet zou hebben tegen de gevolgde strategie.