BMW is volgens het Amerikaanse marktonderzoekbureau Millward Brown het meest waardevolle automerk. Dat blijkt uit de jaarlijkse lijst van de meest waardevolle merken ter wereld.

BMW prijkt bovenaan de lijst van meest waardevolle automerken ter wereld. Het Duitse merk is volgens het marktonderzoekbureau 21,8 miljoen dollar waard. BMW staat op de 25ste plaats in de top 100 van meest waardevolle merken ter wereld. Google, IBM, Apple, Microsoft en Coca Cola staan in de top 5.

Na BMW volgt Toyota, dat was vorig jaar nog het meest waardevolle automerk maar levert dit jaar 27 procent in. Dat heeft uiteraard te maken met het terugroepdrama dat zich sinds eind 2009 afspeelt. Honda staat op de derde plaats in het automerken overzicht, gevolgd door Mercedes, Porsche en Nissan. Buiten de algemene top 100 vallen Ford, Volkswagen, Audi en Renault. Bijna alle automerken zijn minder waard geworden in 2009 door de crisis, gemiddeld vijftien procent.

De lijst wordt samengesteld aan de hand van marktinformatie en interviews met miljoenen consumenten over de hele wereld. Onderscheidend vermogen, een sterke merknaam, binding met klanten, vertrouwen bij consumenten, een innovatief imago, een sterke identiteit en verantwoordelijkheid voor het milieu zijn belangrijke waardeverhogende elementen. Ook moet een merk wereldwijd actief zijn.