Nissan geeft de X-Trail een update. Buiten- en binnenkant van de SUV worden opgefrist en onder de motorkap wordt de efficiëntie verhoogd.

Met de kenmerken duurzaam, comfortabel en praktisch in het achterhoofd heeft Nissan de compacte SUV X-Trail verbeterd waar mogelijk. De nieuwe X-Trail moet meer eenheid uitstralen terwijl de robuustheid wordt behouden. In het interieur worden zachtere materialen toegepast en kleuren gecoördineerd. De bekleding van de stoelen is dikker zodat ze langer meegaat. De beenruimte achterin is met een centimeter toegenomen.

Ook de instrumenten hebben aandacht gekregen van de Japanse autobouwer. De combimeter is makkelijker af te lezen en de nieuwe boordcomputer heeft een zwart-op-wit schermpje voor maximale helderheid. De bestuurder beschikt nu ook over een indicator die aangeeft wanneer het beste geschakeld kan worden vanuit het oogpunt van brandstofverbruik.

Het exterieur is voorzien van grotere wielen (18 inch) en wielkasten. De SUV is nu 10 mm hoger, langer en breder. De aerodynamiek is geoptimaliseerd. De voorzijde bestaat uit een nieuw ontworpen geheel van grille, bumper en lichtunits. De units zijn voorzien van xenon- en/of halogeen-lampen. Aan de achterzijde zijn LED-lampjes toegevoegd.

Natuurlijk kan de techniek niet achterblijven. De dieselmotor voldoet nu aan de Euro 5-uitstootnorm. De overbrengingsverhoudingen van de handmatige versnellingsbak zijn verbeterd. De aangepaste automaat moet tot minder frictie leiden. Alle onderhuidse wijzigingen zijn erop gericht de auto efficiënter – en dus zuiniger – te laten rijden, hoewel Nissan hierover nog geen cijfers verstrekt.

De opgefriste X-Trail zal vanaf oktober bij de Nissan-dealers staan. We hopen tegen die tijd te kunnen vertellen of ook de prijzen worden aangepast.