De Land Rover Freelander 2 dateert alweer van 2006 dus het is tijd voor een facelift. Naast de gangbare uitvoeringen verschijnt vanaf 2011 ook een tweewielaangedreven versie, de zuinigste Land Rover ooit.

Land Rover heeft het 2011-model voor de Freelander 2 gepresenteerd. In- en exterieur zijn opgefrist. Zo zien we nieuwe dashboard-schakelaars en frisse lakkleuren. Ook de (afwerking van de) lichtunits, grille, achterklep-greep en 18 en 19 inch lichtmetalen wielen zijn vernieuwd.

Belangrijker zijn de motoren, die alle voldoen aan de Euro 5-normen. De 4WD kan worden voorzien de bestaande 3,2 l i6-benzinemotor met maximaal 233 pk of de nieuwe turbodiesel TD4 met 150 pk. Deze laatste wordt standaard geleverd met handbak en start/stop-systeem; een automaat zonder start/stop is optioneel. De motor biedt ruwweg dezelfde prestaties als zijn voorganger maar stoot nog maar 165 g/km aan CO2 uit.

De Freelander 2011 wordt ook verkrijgbaar met de nieuwe SD4-motor die 190 paardenkrachten levert. Deze is stiller, zuiniger en biedt 20 Nm extra koppel in het middengebied – perfect voor off-road activiteiten zoals slepen. De CO2-uitstoot per kilometer bedraagt 185 gram. Toch heeft het merk geen compromissen gesloten wat prestaties betreft. De Freelander 2 SD4 met automaat accelereert vanuit stilstand in 8,7 seconden naar 96,6 km/u (60 mijl/u) en rijdt dan door naar de top van 190 km/u.

Van betekenis is dat in 2011 een tweewielaangedreven Freelander verschijnt. Deze Freelander 2 eD4 wordt de meest zuinige Land Rover ooit, met een gemiddeld gebruik – volgens de fabrikant – van 5,8 l/100 km ofwel 1 op 16,8. De CO2-uitstoot komt op 158 g/km. Hiermee boort Land Rover een belangrijk nieuwe segment aan: dat van de compacte lilfestyle 2WD SUV’s. 23 procent van de terreinwagens die in Europa worden verkocht vallen binnen dit segment. De Freelander 2 eD4 wordt voorzien van de 2,2 liter turbodiesel van 150 pk.

De gefacelifte Land Rover Freelander 2 debuteert in het najaar op de Autosalon van Parijs. In Groot-Brittannië komt de auto eind september al op de markt voor minimaal 22.695 Britse pond, ruim 26.000 euro, voor de TD4-versie. Wanneer het 2011-model in de Nederlandse showroom staat en hoe de prijs uitvalt met ons belastingstelsel is nog onbekend. Ook de prijs van de 2WD-uitvoering wordt op een later tijdstip bekendgemaakt.