Volgend jaar moet het merk De Tomaso weer springlevend zijn. Vooruitlopend op het eerste automodel dat onder nieuw management verschijnt presenteert het merk het vernieuwde logo.

De wedergeboorte van De Tomaso krijgt gestalte. In een voormalige fabriek van Pininfarina kunnen binnenkort 460 mensen aan de slag. Daar zal het eerste model onder nieuw management worden geproduceerd. De Tomaso presenteert deze auto volgend voorjaar op de Autosalon van Genève. Al in juni moet de auto al op de markt verkrijgbaar zijn.

In totaal staan drie of vier modellen op stapel: een premium sedan, een SUV, een coupé en mogelijk nog een compacte luxe-auto. Dat laatste model zou moeten concurreren tegen auto’s als de Mini en de Citroën DS3. Ook de SUV valt in het duurdere segment, de fabrikant geeft als minimale prijs 85.000 euro op en als maximale 125.000 euro.

Binnen 3 jaar moeten 8.000 auto’s per jaar van de lopende band afrollen. Dit biedt werkgelegenheid aan ruim 900 werknemers. Vooruitlopend op de herintroductie van het merk is nu het nieuwe logo gepresenteerd. Het is een moderne versie van het oorspronkelijke logo en ook de evolutie tussen de twee wordt weergegeven. Dit alles om te laten zien dat het nieuwe De Tomaso een modern merk zal zijn dat in ontwikkeling is.

Het oorspronkelijke merklogo was gebaseerd op een symbool dat gebruikt werd op de ranch waar F1-coureur en oprichter Alejandro De Tomaso opgroeide. Het nieuwe logo is ontworpen door Peter Arnell. Deze ontwerper, bekend van onder meer de herstyling van Pepsi cola en het overbekende Donna Karan-logo (‘DKNY’), is recent aangesteld als hoofd Innovatie bij De Tomaso.

Het lijkt er trouwens op dat ook de Deense ontwerper Frederik Tjelessen solliciteert bij De Tomaso. Hij tekende onlangs de De Tomaso Ghepardo Concept, een hommage aan de iconische De Tomaso Pantera sportwagen. De conceptcar (derde foto) mag dan ontworpen zijn om te presteren, hij is evengoed milieuvriendelijk. De van Ford afkomstige 3,5 liter V6-EcoBoost motor met twin turbo kan namelijk zo vervangen worden door vier elektromotoren, die van stroom worden voorzien door een methanol-brandstofcel.