Toyota

Toyota Motor Corporation zou ‘opzettelijk relevante elektronische data achterhouden’ die het wettelijk verplicht was te overleggen. Dat stelt de voorzitter van de Amerikaanse onderzoekscommissie naar de veiligheidsproblemen bij Toyota. De Japanse autofabricant ontkent onwettig gehandeld te hebben.

Bij de voormalige Toyota-advocaat Dimitrios Biller zijn zesduizend documenten in beslag genomen. Biller handelde tussen 2003 en 2007 rechtszaken af die Amerikaanse klanten hadden aangespannen nadat hun auto’s over de kop geslagen waren vanwege veiligheidsdefecten. Volgens de onderzoekscommissie hield Toyota hierover ontwerp- en testgegevens bij in een database waarin alle automodellen en onderdelen staan.

De voorzitter van de commissie, Edolphus Towns, beweert dat de Toyota Motor Corporation deze data in meerdere rechtszaken heeft achtergehouden. In een brief stelt Towns dat de documenten ‘blijk geven van een systematische minachting voor de wet en een herhaaldelijke schending van gerechtelijke bevelen’. Daarnaast zou blijken dat Toyota op individuele basis rechtszaken zou hebben geschikt om te voorkomen dat het de informatie moest overleggen.

Ook zou de Japanse autobouwer niet hebben voldaan aan de Amerikaanse wet: Toyota had de bestaande informatie moeten overleggen aan de toezichthouder, de National Highway Traffic Safety Administration. Towns heeft Toyota om opheldering gevraagd. Ook vraagt hij of Toyota de rechtszaken, die vaak met miljoenen dollars geschikt zijn, wil heropenen.

Toyota heeft nooit het bestaan van de zogenaamde ‘books of knowledge’ toegegeven. “Het is niet ongewoon dat bedrijven bezwaar maken tegen het overleggen van documenten die worden opgesteld voor een rechtszaak,” zegt woordvoerder Cindy Knight. “Vanuit dat gezichtspunt nemen wij stappen om de geheimhouding van concurrerende bedrijfsinformatie en handelsgeheimen te bewaren. We zijn er van overtuigd dat we juist hebben gehandeld in het afhandelen van de product aansprakelijkheid.”