Peugeot 207

Peugeot is in het eerste half jaar van 2010 de grootste auto-adverteerder van Nederland. Het merk gaf 11,7 miljoen euro uit aan reclames. Dat meldt vakblad Automotive op basis van cijfers van Adfact.

Peugeot heeft in het eerste half jaar flink uitgepakt met reclame op radio en tv en in dagbladen. Het Franse automerk spendeerde in Nederland 11,7 miljoen euro aan media-uitingen, een toename van 33 procent. Daarmee is Peugeot de grootste adverteerder in 2010 tot nu toe.

Opel staat op de tweede plaats met een mediabesteding van 10 miljoen euro. Dat is slechts 1,4 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Ford, Hyundai en Citroën completeren de top 5 maar die laatste twee gaven minder geld uit dan vorig jaar. In totaal besteedden de importeurs 131,6 miljoen euro aan reclame, een toename van vijf procent.

Opvallend is dat de mediabestedingen voor auto’s in het A- en C-segment – het Toyota Aygo- en Volkswagen Golf-segment – zijn afgenomen maar die van het B-segment met 43 procent zijn toegenomen. In top 10 van auto’s met de grootste mediabesteding staan dan ook vijf B-segment auto’s: de Peugeot 207, Opel Corsa, Citroën C3, Fiat Punto en Ford Fiesta. De auto met het grootste mediabudget in het eerste half jaar is de Ford Focus. Ford spendeerde 3,5 miljoen euro aan dit model.