In de komende 6 jaar introduceert het Britse luxemerk Aston Martin zes nieuwe modellen. Verwacht geen grote wijzigingen op het gebied van styling of prestaties, maar wel vergroening van het gamma.

Aston Martin heeft het Britse magazine Autocar een blik op de toekomst gegeven. Tot 2016 zullen zes ‘nieuwe’ modellen op de markt worden gebracht, zo schrijft het tijdschrift. Dat begint in 2011 met de Aston Martin Cygnet, eigenlijk een aangepaste Toyota iQ. De CO2-uitstoot van circa 115 g/km moet een flinke bijdrage leveren aan het terugdringen van dit broeikasgas onder de Aston-vloot, die met 20 procent omlaag moet.

Van de DB9 wordt binnenkort een opgefriste versie verwacht. In 2013 staat echter een flink gefacelifte DB9 op de planning, gevolgd door de extra sportieve DBS in 2015. De V12-motor en het VH-platform mogen blijven maar het merk zal er alles aan doen om de uitlaatgassen te verminderen. Dat betekent dat de DB9 10 procent van z’n gewicht moet kwijtraken (en tegelijkertijd een stijver chassis moet krijgen) en dat de motor efficiënter wordt gemaakt.

De aan de DB9 verwante V8 Vantage krijgt eenzelfde behandeling en komt in 2014 gefacelift op de markt. Op de vraag van Autocar of het niet voor de hand ligt om met een geheel nieuwe DB9 te komen, antwoordt een Aston Martin-woordvoerder “We gaan niet opnieuw vanaf nul beginnen terwijl we al ervaring hebben met uitstekende, geavanceerde technologie.” Daarnaast toont het kosten-baten plaatje positiever resultaten wanneer de levensduur van de modellen wordt verlengd.

In 2014 is het eindelijk tijd voor de herlancering van het merk Lagonda. De SUV Concept die op de Autosalon van Genève in 2009 getoond werd zal er in productietrim vriendelijker uit komen te zien. Met dit merk gaat Aston de boer op in de opkomende markten, waar de luxe-auto’s van het moederbedrijf de slechte wegen niet goed aan kunnen. Tot slot verschijnt in 2016 de tweede generatie Rapide. Aston Martin overweegt om deze lancering aan te grijpen om de productie over te hevelen van Magna Steyr naar de eigen fabriek in Groot-Brittannië.